Z danych Banku Światowego wynika, że ponad 2 miliardy dorosłych ludzi na świecie znajduje się poza światowym systemem bankowym. Celem na rok 2020 jest całkowita integracja finansowa społeczeństwa. Na ratunek ma przyjść branża FinTech.

Bank Światowy zaprezentował dane w raporcie Universal Financial Access 2020. Najwięcej obywateli poza systemem finansowym posiadają Indie (20%), Chiny (11%) i Indonezja (5,6%).

Czy za cztery lata wszyscy dorośli będą mieli dostęp do płatności elektronicznych, do kont w banku czy przelewów online? Zadanie wydaje się niezmiernie trudne, jednak BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria) jako „rycerza na białym koniu” widzi właśnie branże FinTech i rozwiązania przez nią oferowane. Poniżej przegląd 7 kluczowych aspektów, dzięki którym FinTech pomoże dotrzeć do nieubankowionej rzeszy potencjalnych klientów.

1.Opracowanie atrakcyjnego i skutecznego rozwiązania dla użytkowników

To jest w zasadzie najważniejsza funkcja branży finansowo – technologicznej. Usprawnianie usług finansowych poprzez rozwój technologii. Chodzi o to żeby wszystko było prostsze i łatwiej dostępne.

Łatwiejsze logowanie do aplikacji mobilnych, dostęp do konta gdziekolwiek jesteśmy czy szybkie i wygodne przelewy to w dzisiejszych czasach norma. Wielu ludzi nie zdaje sobie jednak sprawy, że za taki stan rzeczy odpowiedzialne są firmy FinTechowe. Prostota przyciąga klientów.

2.Społecznościowe finansowanie i usługi

Dzięki rozwojowi technologii kwitnie właśnie rynek pożyczek społecznościowych (P2P). Dodatkowo trzeba tutaj zwrócić uwagę na strony zrzeszające ludzi, którzy chcą finansować różne projekty (np. Kickstarter) . Społeczne finansowanie na szeroką skalę jest możliwe tylko dzięki rozwojowi Internetu i technologii.

3.Zaangażowanie we współpracę pomiędzy instytucjami a klientami

Poza stworzeniem atrakcyjnych rozwiązań banki muszą być w stanie porozumieć się, lub mówiąc bardziej kolokwialnie „dogadać się” ze swoimi klientami. Dzięki lepszym relacjom może zostać zbudowana lojalność i zaufanie.

Banki kupują od firm FinTechowych technologie pomagające w kontaktach z klientami. Chodzi tutaj o video czaty, kontakty SMS-owe czy czaty internetowe. Z nowoczesnym bankiem aż chce się współpracować.

4.Ułatwiony dostęp do zasobów banku i poprawa kondycji rynku

Nowy wachlarz produktów pozwala klientom na rozwijanie swojego potencjału finansowego, dzięki lepszemu zarządzaniu oszczędnościami. Przykładem mogą być aplikacje mobilne banków, które oferują pomoc w oszczędzaniu (np. Moje ING Mobile).

Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy mogą nauczyć się lepszego zarządzania pieniędzmi, co z kolei może odbić się na lepszej kondycji rynku finansowego. Ludzie chętniej wejdą do środowiska bankowego, jeżeli mają szeroki wachlarz możliwości w zarządzaniu oszczędnościami.

5.Korzystanie z blockchain nie tylko w obrębie kryptowalut

O technologii blockchain pisaliśmy już wielokrotnie. Dzięki niej przelewy mogłyby się odbywać w czasie rzeczywistym i być bardziej transparentne. Korzystanie z blockchain może być dla banków znaczną redukcją kosztów, a przykład reszcie świata dają Japończycy, którzy pracują nad uruchomieniem własnej platformy opartej właśnie o blockchain.

6.Lepsze zrozumienie potrzeb klientów

Rozwój technologii Big Data zapewnia bankom bardziej szczegółowe informacje o klientach, a dzięki temu mogą one dopasować swoje usługi do ich potrzeb. Współpraca banków ze startupami FinTechowymi umożliwia korzystanie z nowych baz danych na coraz większą skalę.

7.Biometria

Tutaj sprawa również wydaje się oczywista. Dzięki rozwojowi biometrii coraz łatwiejsze staje się logowanie do aplikacji mobilnych czy kont w banku. Na przykład aplikacja mobilna Banku Millennium umożliwia logowanie się za pomocą odcisku palca. Innym sposobem na logowanie do niektórych systemów może być chociażby skan siatkówki.

Dla klientów wszystko. Takie motto powinno przyświecać bankom jeżeli chcą zrealizować cel Banku Światowego i „ubankowić” pozostałe 2 miliardy dorosłych ludzi na świecie. Rozwiązania oferowane przez firmy FinTechowe na pewno ułatwią realizację tego ambitnego planu.

/RT