W trakcie hackathonu zespoły zmierzyły się z wyzwaniem polegającym na wsparciu niewidomych oraz niedowidzących klientów, korzystających z usług bankowych. Kluczowym zadaniem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji oraz modelach Machine Learning i Deep Learning, sposobach interakcji z użytkownikiem, weryfikacją możliwości prawnych oraz technologicznych banku.

Rozwiązania dla niewidomych i słabowidzących

-Tylko dzięki empatii i zrozumieniu możemy proponować usługi odpowiednie i dostępne dla różnorodnych grup odbiorców. W tym duchu postawiliśmy zadanie uczestnikom Leothonu, którzy projektowali inspirujące rozwiązania dla niewidomych i słabowidzących klientów banku. – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

-Sztuczna inteligencja to jedna z czołowych technologii naszych czasów. Jej potencjał powinniśmy wykorzystywać na wszystkich polach działalności. Dlatego w ramach Leothonu zaproponowaliśmy uczestnikom opracowanie rozwiązań, w których AI może przyczynić się do zmniejszenia efektu wykluczenia cyfrowego – powiedział Sławomir Soszyński, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Nad pracą uczestników czuwali eksperci w trakcie sesji mentorskich. Wśród nich byli eksperci specjalizujący się w rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, data science, user experience, a także osoba niewidoma, która przybliżyła uczestnikom wyzwania z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnością.

-Nie ma lepszego sposobu na udowodnienie, że uczelnia jest potrzebna, niż takie działania, jak Leothon  – powiedział  prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

Zwycięzcy Leothonu

Pierwsze miejsce zajęło Robbi. Pomysł za pomocą sztucznej inteligencji takiej jak programowanie neurolingwistyczne (NLP), Machine Learning (ML) i Deep Learning (DL) umożliwia za pomocą głosu zarządzanie przelewami i nadchodzącymi płatnościami, inwestycjami, giełdą, zmianą limitów, zarządzaniem kartami, czy płatności BLIK.

Drugie miejsce przypadło ING Vision, rozwiązanie które, dzięki technologiom: Google Maps Api, Google Vision Api, Google Text-to-speech Api, Google Speech-to-text Api, Google OCR, wirtualni agenci Google oraz andcard.io. umożliwi obsługę bankomatów za pomocą aplikacji w telefonie, odczytanie dokumentów bankowych za pomocą skanu oraz odczytanie danych na kartach kredytowych takich jak nr CSV.

Trzecie miejsce zajął JEEP, czyli rozwiązanie składające się z dwóch głównych komponentów, których priorytetem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w efektywnym korzystaniu z aplikacji Moje ING. Pomysł wykorzystuje najnowocześniejsze techniki sztucznej inteligencji, takie jak BERT przy użyciu Google Auto ML i Google Speech-to-text, która pozwala na bezproblemową obsługę bez użycia rąk. Cały proces polega na rozmowie z wirtualnym asystentem i podejmowanie działań w ramach aplikacji, które użytkownicy są w stanie wykonać.

Trzecie miejsce aex aequo przypadło też FaceING, czyli funkcja aplikacji bankowej, dzięki której niewidome osoby mogą wypłacać pieniądze z bankomatu. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i Machine Learning odbywa się to w bezpieczny sposób bez lęku oraz potrzeby pomocy ze strony osób trzecich.