W 2019 roku banki zamknęły ok. 400 oddziałów w całej Polsce (łączna liczba oddziałów to ok. 5 tys. – za Prnews.pl) Zamykanie placówek to wieloletni trend, który z jednej strony wynika z cyfryzacji usług bankowych – coraz mniej ludzi chodzi do oddziałów wykonać przelewy, opłacić rachunki czy nawet wypłacić gotówkę. Nie ma w tym nic dziwnego, ale jeśli ktoś uważa, że oddziały bankowe znikną na dobre, to jest w błędzie – jeszcze długo będą potrzebne, bo zmienia się także ich rola.

Banki poszukują nowego formatu dla swoich oddziałów, które coraz częściej będą przypominać – tak jak w przypadku Santandera – kawiarnie z przestrzenią do co-workingu niż wyłożone marmurem poczekalnie ze stanowiskami kasjerów za grubą szybą.

Cyfrowa i ekologiczna placówka bankowa

Alior Bank zapowiedział, że 8 stycznia przy al. Jana Pawła II w Warszawie zaprezentuje nowy format placówki bankowej. Z przekazanych informacji wynika, że projekt wykonano w taki sposób, by placówka zapewniała sprawniejszą i bardziej komfortową obsługę, czemu pomóc ma m.in. wydzielenie specjalnych stref klienta.

Do tego naturalnie dochodzi digitalizacja – przestrzeń ma sprzyjać do korzystania z bankowości cyfrowej, m.in. dzięki możliwości testowania nowych produktów w oddziale.

Na koniec pozostaje kwestia ekologii, która w 2020 roku będzie jednym z głównych wyzwań również dla sektora bankowego. Nowy oddział Aliora wyposażono w produkty lokalnych dostawców, w wykonaniu biura wykorzystano materiały, których część pochodzi z odzysku, a sama organizacja przestrzeni ma sprzyjać ograniczaniu zużycia zasobów.