Allegro podnosi opłaty dla sprzedawców. Czy to się jeszcze opłaca?

Allegro podnosi opłaty dla sprzedawców. Czy to się jeszcze opłaca?

Allegro przygotowało kolejne podwyżki. Wysokość prowizji dodatkowej została zwiększona z 25% do 40%. Czy sprzedawcom wciąż opłaca się korzystanie z serwisu?

Serwis Bankier.pl przypomina, że to już kolejne podwyżki na najpopularniejszej w Polsce platformie sprzedażowej. Kilka miesięcy temu Allegro podniosło prowizje od sprzedaży w niektórych kategoriach zakupowych: produkty spożywcze, rowery, meble z kategorii „Dziecko”, wyposażenie domu, czy militaria.

Allegro z kolejnymi podwyżkami. Zobaczcie co podrożało

To nie koniec. W czerwcu Allegro zwiększyło także opłatę za miesięczny abonament dla sklepów – z 9,90 zł do 39 zł. Natomiast jeżeli chodzi o prowizję dodatkową, to Allegro wyjaśnia:

– Wysokość prowizji dodatkowej wzrasta z 25% na 40% wartości obowiązującej prowizji w danej kategorii. Zmiana dotyczy wszystkich ofert z aktywną opcją Wyróżnienia lub Pakietu Wyróżnienie + Pogrubienie + Podświetlenie sprzedanych od 21 listopada – podaje Allegro na swojej stronie internetowej.

Allegro ma większy wpływ na gospodarkę niż nam się wydaje. Podniesienie prowizji w serwisie wywołuje więcej komentarzy niż podniesienie stóp procentowych. I może ma to swoje uzasadnienie – w końcu nie każdy interesuje się ekonomią, a zakupy na Allegro robią niemal wszyscy Polacy (albo robili chociaż raz w życiu). Niemniej skala reakcji na podwyżki w Allegro pokazuje siłę i znaczenie serwisu nad Wisłą.

Niestety dla Allegro komentarze i reakcje są skrajnie negatywne. Sprzedawcy skarżą się, że prowizje na platformie są często równe ich zyskowi, albo nawet większe. Co więcej przedsiębiorcy zauważają, że Allegro przestaje być platformą aukcyjną, a staje się konkurencją dla sprzedających. Takie głosy to efekt nie tylko wspomnianych podwyżek, ale także wprowadzenia abonamentu Allegro Smart – w ramach którego sprzedawać mogą tylko osoby oznaczone ikoną „Super Sprzedawcy”. W efekcie zwykły „Kowalski” może mieć problem z przebiciem ofert większych sklepów – zarówno tych od Allegro, jak i zewnętrznych. Więcej o plusach i minusach abonamentu Allegro Smart można przeczytać tutaj.

Niestety, ale z punktu widzenia sprzedawców jedyne rozwiązanie to uruchomienie własnego sklepu internetowego. Natomiast niezadowoleni kupujący mogą przerzucić się na AliExpress. Chińska platforma zyskuje coraz więcej zwolenników nad Wisłą, ale wciąż daleko im do popularności Allegro. Z punktu widzenia sprzedawcy Allegro wciąż zapewnia najlepszą rozpoznawalność i szanse na dotarcie do szerokiej puli klientów.

/Rafał Tomaszewski