Amazon vs Apple. Jeff Bezos odkrywa karty

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Amazon
Opublikowano: 5 lutego 2019, 10:41 Aktualizacja: 28 kwietnia 2019, 18:47

Wyścig pomiędzy gigantami technologicznymi trwa w najlepsze. Po niezadowalających wynikach Apple karty odsłonił Amazon – najwyżej wyceniana spółka na świecie. W IV kwartale 2018 roku przychody firmy Jeffa Bezosa wyniosły 72,4 mld dolarów, co oznacza wzrost o 20%. Z kolei w całym 2018 roku Amazon zanotował imponujący wzrost przychodów o 30% – do poziomu 232,9 mld USD.

W całym 2018 roku na czysto firma zarobiła 10,1 mld USD. W sumie przez ostatnie 12 miesięcy wartość Amazona podskoczyła o 18% do poziomu 840 mld dolarów – tym samym firma Bezosa jest najwyżej wycenianą spółką na świecie – wyprzedzając Microsoft i Apple, chociaż różnice nie są duże. Mały niepokój wśród udziałowców Amazona może jednak budzić rozwód Jeffa i MacKeznie Bezos, w wyniku którego szef Amazona może stracić aż 70 mld dolarów. Niemniej firma prognozuje, że w I kwartale 2019 przychody mają wynieść od 56 do 60 mld USD.

Amazon najwyżej wycenianą spółką na świecie

No właśnie, jak te liczby wypadają w porównaniu do wyników Apple? Firma Tima Cooka w tym samym okresie (październik-grudzień 2018) mogła się pochwalić przychodami w wysokości 84,3 mld dolarów. Spółka z Cupertino miała większe przychody niż Amazon, ale jej wycena spadła aż o 30%… Inwestorzy byli zmartwieni przede wszystkim spadkiem sprzedaży nowych iPhone’ów aż o 15%.

Porównanie wyników Apple z wynikami Amazona może jednak rzucić nieco inną perspektywę na rzekomy kryzys producenta iPhone’ów. Pomimo dużo słabszej sprzedaży swoich flagowców Apple i tak zanotowało przychody o 12 mld dolarów większe niż Amazon… Co więcej firma Tima Cooka może się pochwalić wzrostem sprzedaży we wszystkich pozostałych kategoriach, a ze sprzętu Apple ma aktywnie korzystać aż 1,4 MILIARDÓW ludzi na świecie.

Niemniej przychody Apple w I kwartale fiskalnym 2019 (październik-grudzień 2018) spadły o 5% i to zapewne ta niesatysfakcjonująca dynamika miała wpływ na niezadowolenie inwestorów. Tim Cook ma już jednak plan jak odwrócić zaistniałą sytuację. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj

Na koniec warto wspomnieć o wynikach Amazona w Polsce. Jeżeli chodzi o polskich klientów, to w IV kwartale 2018 roku sprzedaż produktów na amazon.de poprzez platformę Planet Plus wyniosła pod względem wartości ponad 1,5 miliona złotych. Średnia wartość koszyka to 266 złotych. Najchętniej kupowanymi produktami były produkty z działu elektroniki użytkowej (Xbox One S, Yi DashCam, Kindle PaperWhite). Podane dane pochodzą z platformy Planet Plus, która od września wspiera sprzedaż Amazon w Polsce.

Amazon umożliwia zakup produktów ze swoich europejskich stron oraz ich darmową dostawę do Polski od 2015 roku. Strona internetowa sklepu została przetłumaczona na polski. W rodzimym języku dostępna jest także pomoc i wsparcie techniczne sprzedaży oraz aplikacja mobilna. Niedawno gigant otworzył kolejne, 5. centrum dystrybucji w Polsce.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

amazon-wyniki-finansowe-2018-apple