Pamiętajmy, że zgodnie z najnowszym rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia nie musimy pozostawać w domu 24 godziny na dobę. Spacer z psem czy po prostu wyjście na chwilę na zewnątrz w celu “przewietrzenia głowy” są zakwalifikowane jako potrzeby podstawowe i jak najbardziej dopuszczalne (o ile ich realizacja nie łamie podstawowych zasad bezpieczeństwa i nie trwa zbyt długo).

Co jednak zrobić z resztą czasu, którego znakomitą większość będziemy (bo powinniśmy) spędzać w domu? W przetrzymaniu tej trudnej dla wszystkich sytuacji mogą pomóc między innymi aplikacje mobilne, które z poziomu smartfona pozwolą nam utrzymać kontakt ze znajomymi i współpracownikami, zrobić zakupy czy obejrzeć film.

Rynek aplikacji mobilnych przed pandemią i prognozy na rok bieżący

Według raportu Digital Poland 2019, w ubiegłym roku w Polsce liczba aktywnych użytkowników internetu korzystających z niego za pomocą urządzeń mobilnych wyniosła ponad 26 milionów. To ponad 57 proc. całej populacji naszego kraju.

Jeśli chodzi o świat, to analiza serwisu App Annie wskazuje, że użytkownicy smartfonów tylko w 2019 roku pobrali aż 120 miliardów aplikacji mobilnych.

Jak jednak będzie wyglądał rynek aplikacji mobilnych w 2020, biorąc pod uwagę obecną sytuację? Oczywiście pozostawanie w domu sprzyja użytkowaniu smartfonów i korzystaniu z różnego rodzaju programów dedykowanych tej platformie. Specyfika działania koronawirusa skłania ludzi do unikania zatłoczonych miejsc publicznych. Sklepy stacjonarne jak najbardziej takimi miejscami są, co powoduje ustawiczny wzrost popularności zakupów przez internet.

W dłuższej perspektywie kryzys ekonomiczny, który może być następstwem pandemii sprawi, że konsumenci zaczną ograniczać wydatki, również te związane z aplikacjami mobilnymi.

Popularnością będą zapewne nadal cieszyć się te aplikacje, z których korzystaniem nie wiążą się żadne koszty, takie jak aplikacje bankowe czy mobilne wersje serwisów społecznościowych. Spadki dochodu mogą odnotować platformy streamingowe takie jak Netflix, HBO GO czy Spotify. Zaprzestanie subskrybowania tego typu serwisów intuicyjnie wydaje się najprostszym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy na chudsze dni.

Pozostań w kontakcie ze światem zewnętrznym, znajomymi i współpracownikami

Człowiek jest zwierzęciem stadnym i potrzeba kontaktu z innymi ludźmi zajmuje wysokie miejsce w piramidzie Masłowa. W obecnej sytuacji, gdy zgromadzenia zostały ograniczone do maksymalnie dwóch osób, problem niemożności jej zaspokojeniem może dotknąć wielu.

Z pomocą ekstrawertykom i nie tylko, przychodzą mobilne wersje serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter. Dzięki nim możemy cały czas “trzymać rękę na pulsie” i dzielić się ze znajomymi swoimi przemyśleniami czy materiałami zdjęciowymi lub wideo. Warto dodać, że aplikacja Messenger należąca do Facebooka umożliwia swoim użytkownikom przeprowadzanie grupowych konferencji wideo – FaceTime.

Profesjonaliści pracujący z domu, którzy chcą utrzymywać kontakt ze swoimi zespołami czy przełożonymi mogą skorzystać z takich narzędzi jak Microsoft Teams, ZOOM, Google Hangouts, Discord czy klasyczny Skype.

Dowóz zakupów i ciepłych posiłków czyli coś dla ciała

Pandemia COVID-19 sprawia, że ludzie unikają wychodzenia na zewnątrz i o ile to możliwe zostają w domu, co zresztą nakazywane jest przez rządowe zalecenia. Co jednak gdy kończą się w domu podstawowe produkty żywnościowe czy środki higieniczne? Odpowiedzią są oczywiście zakupy w sieci.

Największy chiński sklep online JD.com ogłosił, że sprzedaż artykułów pierwszej potrzeby wzrosła czterokrotnie względem średniej z poprzedniego roku. Podobna sytuacja może mieć miejsce w Polsce. Obawa przed zakażeniem odciąga Polaków od wizyt w tradycyjnych sklepach, co prowadzi do częstszego korzystania z portali e-commerce oraz aplikacji zakupowych.

Wybór jest ogromny. Do zrobienia zakupów ogólnych posłużyć nam mogą mobilne wersje Allegro, OLX czy eBay, a aktualny status przesyłek będziemy mogli sprawdzić dzięki aplikacji Inpost Mobile. W celu dokonania zakupów w supermarketach możemy skorzystać z Szopi, Frisco czy Glovo (ostatnia z aplikacji, oprócz zamówień z supermarketów, realizuje zakupy w aptekach oraz dowóz posiłku z pobliskich restauracji).

W związku z działaniami prewencyjnymi ograniczającymi rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa, zamknięto wszystkie lokale gastronomiczne. Nie zakazano jednak dowozów posiłków, które ciągle możemy zamawiać za pomocą Uber Eats, Wolta czy wspomnianego już wcześniej Glovo.

Książki, edukacja, muzyka, gry i filmy czyli coś dla duszy

Jak już wcześniej udało nam się ustalić, nuda jest jedną z największych bolączek towarzyszących ludziom podczas kwarantanny.

Aby się jej pozbyć i jednocześnie poszerzyć swoją wiedzę lub podszkolić językowe umiejętności, warto zainteresować się szerokim wachlarzem aplikacji czytelniczych, popularnonaukowych oraz edukacyjnych. Należą do niego polska wypożyczalnia ebooków – Legimi, platforma streamująca audiobooki – Storytel, bezpłatna aplikacja do nauki języków obcych – Duolingo oraz software’y umożliwiające tworzenie własnych fiszek takie jak StudyBlue czy Fiszkoteka.

Gracze mogą z kolei korzystać mobilnych serwisów subskrypcyjnych takich jak: Xbox Game Pass, PlayStation Plus, Steam Mobile czy Uplay, które pozwolą im na rozwijanie swojej pasji.

Dla nastawionych na bardziej bierną konsumpcję wytworów kultury również czeka mnóstwo możliwości. Film, serial lub wykład obejrzymy dzięki mobilnym wersjom platform streamingowym takim jak Netflix, HBO GO, Cda.pl czy TEDx. Muzyki lub podcastów możemy posłuchać zaś na Spotify, Tidalu czy aplikacji serwisu Bandamp.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe propozycje nieco ułatwią Wam przetrzymanie tej dziwnej i co tu dużo mówić – niezbyt komfortowej sytuacji. Pamiętajcie, że jeśli nie macie wyraźnej potrzeby to lepiej #zostańciewdomu, a wolny czas wykorzystajcie na edukację albo nadrobienie gamingowych, filmowych, książkowych lub muzycznych zaległości.

Lista aplikacji wymienionych w artykule:

  1. Facebook mobile – AppStore, GooglePlay
  2. Instagram – AppStore, GooglePlay
  3. TikTok – AppStore, GooglePlay
  4. Twitter – AppStore, GooglePlay
  5. Microsoft Teams – AppStore, GooglePlay
  6. ZOOM – AppStore, GooglePlay
  7. Google Hangouts – AppStore, GooglePlay
  8. Discord – AppStore, GooglePlay
  9. Skype – AppStore, GooglePlay
  10. Allegro – AppStore, GooglePlay
  11. OLX – AppStore, GooglePlay
  12. Ebay – AppStore, GooglePlay
  13. Inpost Mobile – AppStore, GooglePlay
  14. Frisco – AppStore, GooglePlay
  15. Szopi – AppStore, GooglePlay
  16. Glovo – AppStore, GooglePlay
  17. Uber Eats – AppStore, GooglePlay
  18. Wolt – AppStore, GooglePlay
  19. Legimi – AppStore, GooglePlay
  20. Storytel – AppStore, GooglePlay
  21. Duolingo – AppStore, GooglePlay
  22. StudyBlue – AppStore, GooglePlay
  23. Xbox Game Pass – AppStore, GooglePlay
  24. PlayStation Plus – AppStore, GooglePlay
  25. Steam Mobile – AppStore, GooglePlay
  26. Uplay – AppStore, GooglePlay
  27. Netflix – AppStore, GooglePlay
  28. HBO GO – AppStore, GooglePlay
  29. Cda.pl – AppStore, GooglePlay
  30. TEDx – AppStore, GooglePlay
  31. Spotify – AppStore, GooglePlay
  32. Tidal – AppStore, GooglePlay
  33. Bandcamp – AppStore, GooglePlay