Rozwój motoryzacji wkracza pomału w zupełnie nową fazę. Kiedyś nowe samochody wyróżniały się bardziej opływowym kształtem, większą przestronnością, lepszymi osiągami czy też napędem elektrycznym. Teraz na pierwszy plan wysuwa się zupełnie inny aspekt technologiczny – autonomiczność, czy jak kto woli samoprowadzenie samochodów.

Oczywiście wyżej wymienione czynniki dalej odgrywają znaczącą rolę w postępie motoryzacyjnym, jednak teraz każda szanująca się firma motoryzacyjna musi zainwestować w rozwój autonomicznych pojazdów. Poniżej przedstawiamy ranking najciekawszych producentów.

1. Tesla Motors

Przedsiębiorstwo Elona Muska jest jednym z największych pionierów w dziedzinie motoryzacji. Co prawda głównym celem Tesli jest walka z globalnym ociepleniem poprzez produkcję aut napędzanych elektrycznie, ale rozwojowi samochodów autonomicznych również poświęcają sporo uwagi.

tesla-model-s2
tesla-model-s

Flagowy produkt Tesli, Model S został wyposażony w nową wersję autopilota na 2016 rok. Pojazd może poruszać się bez udziału kierowcy po autostradzie, zmieniać pasy, dostosować prędkość do warunków panujących na drodze oraz parkować równolegle za pomocą jednego przycisku.

Ten elektryczny samochód korzysta z połączenia kamer, radarów, czujników jak i z pobieranych danych na temat dróg.

Cena: około 283 tysiące złotych

2. Google

Google już od wielu lat prowadzi testy nad samoprowadzącymi pojazdami. Przejechały już one blisko 1,5 mln kilometrów. Przedstawiciele firmy zapewniają, że samochody będą zdecydowanie bezpieczniejsze jeżeli ludzie nie będą mieć nad nimi kontroli.

google
google2

Samochody Google potrafią wykrywać przechodniów, albo nawet remonty i znajdować pas tymczasowy. Mogą ominąć zaparkowany na ulicy pojazd i odnotują, że rowerzysta przygotowuje się do skrętu przez wyciągniętą rękę. Najnowszy produkt Google bazuje na Lexusie RX 450h i może posiadać zarówno silnik elektryczny, jak i benzynowy.

Auta działają za pomocą wysoko rozwiniętego komputera, jednak Google przyznaje, że pomimo imponujących postępów przed firmą jest wciąż dużo pracy do wykonania. Pojazdy testowane są na razie jedynie w kalifornijskich miastach – między innymi w Mountain View.

Niedawno doszło do pierwszego wypadku z winy pojazdu Google. Wcześniej dochodziło już do kolizji z ich udziałem, lecz nigdy z ich własnej winy. W marcu bieżącego roku samoprowadzące auto uderzyło w znajdujący się z tyłu autobus.

Cena: 270 tysięcy złotych (oczywiście na razie bez systemu Google)

3. Volvo

Szwedzki producent zapowiedział wypuszczenie w pełni autonomicznych samochodów już w roku 2017. Auta te mają być tak zaawansowane, że kierowca (a w sumie już pasażer) będzie mógł spokojnie raczyć się telewizją wysokiej jakości, podczas gdy samochód będzie prowadził się całkowicie sam.

volvo-xc90-t8-v2
volvo-xc90-t8

To na razie jedynie wizja przyszłości, jednak już teraz Volvo produkuje modele XC90 T6 i T8 (Hybryda), które posiadają podobnego autopilota co Tesla Model S. Zgodnie ze swoją reputacją najbezpieczniejszego samochodu na świecie nowe XC90 automatycznie hamuje na skrzyżowaniach, gdy wyczuwa zbliżający się ruch.

Niedawno pisaliśmy o umowie podpisanej przez Volvo z Uberem, w ramach której Szwedzi wyprodukują dla giganta z branży transportowej specjalne modele autonomicznych samochodów. Ta współpraca na pewno przyśpieszy rozwój samoprowadzących aut w szwedzkim koncernie.

Cena: około 260 tysięcy zł

4. Faraday Future FZERO1 EV

Ten supersamochód działa w całości za pomocą napędu elektrycznego. Wygląda trochę jak „Batmobile” z popularnych filmów o Batmanie.

faraday-future2
faraday-future

Faraday Future to nowa firma technologiczna, której siedziba mieści się w stanie Nevada. Zadebiutowali w 2016 roku podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas, prezentując model FZERO1 EV.

Pojazd ma 1000 koni mechanicznych, prawie całkowicie zautomatyzowany system prowadzenia i miejsce na smartfona w samym środku „kierownicy”. Prawdziwy samochód przyszłości. W sprzedaży ma pojawić się jednak dopiero za dwa lata.

Cena: Faraday Future nie zdradził jeszcze ceny swojego produktu

5. BMW

Bawarski koncern również mocno inwestuje w samoprowadzące auta. Modelem szczególnie rozwiniętym w tym zakresie jest 750i xDrive.

bmw-2
bmw

Jest to raczej wsparcie w kierowaniu, a nie samoprowadzenie. BMW 750i xDrive to luksusowy sedan, który wyposażony jest w system ostrzegania o zbaczaniu z pasa, automatycznego hamowania zapobiegającego zderzeniom czołowym oraz alert odnośnie pieszych – szczególnie przydatny w dużych miastach.

Cena: około 318 tysięcy złotych

6. Mercedes-Benz

Niemiecka firma z główną siedzibą w Stuttgarcie zawsze pojawia się w zestawieniach dotyczących postępu motoryzacji. Nie inaczej jest w przypadku rankingu autonomicznych samochodów, w którym reprezentuje ją model S65 AMG Coupe.

mercedes2
mercedes

Model ten swoją funkcjonalnością przypomina nieco wyżej wymieniane BMW. Kamera zamontowana jest z przodu na „grillu” przy logo Mercedesa, a dzięki wprowadzonej w nim technologii auto samo pomaga zostać na odpowiednim pasie i uniknąć zderzeń czołowych. Jednak dzięki drugiej kamerze zamontowanej w szybie i pięciu czujnikom umieszczonym w różnych miejscach, S65 AMG Coupe potrafi zorientować się o zbliżających się pojazdach z prawie wszystkich kierunków, zarówno z dużej jak i bliskiej odległości.

Cena: około 900 tysięcy złotych

Warto wiedzieć

Prace nad autonomicznymi pojazdami prowadzi również gigant technologiczny Apple. Projekt nosi nazwę Titan, jednak wciąż niewiele wiadomo o jego zaawansowaniu, gdyż Tim Cook wraz ze współpracownikami trzyma go w ścisłej tajemnicy.

New York Times donosi, że nie wszystko idzie po myśli szefa Apple i firma zamierza zmienić swoją strategię. Głównym celem ma być teraz stworzenie technologii umożliwiającej w pełni samodzielne prowadzenie się samochodów, zamiast produkcji w całości własnego auta. NYT informuje, że Apple testuje swój produkt na zamkniętych, silnie strzeżonych torach.

Na koniec, nieco żartobliwie wypada jeszcze przedstawić markę Rolls-Royce, która uważa się za absolutnego pioniera w dziedzinie autonomicznych samochodów. Dyrektor Generalny koncernu Torsten Muller-Otvos stwierdził bowiem, że Rolls-Royce wynalazł technologię samoprowadzących się aut już 111 lat temu, poprzez wprowadzenie szoferów.

/RT