W 1991 roku, w chwili debiutu karty można nią było płacić w około 400 punktach sprzedaży. Dla porównania, w 2020 roku liczba terminali płatniczych w Polsce przekroczyła milion.

Prognozy na kolejne 30 lat

Rozwój technologii umożliwiał wdrażanie nowych produktów i usług – od kart z paskiem magnetycznym, przez karty z wbudowanym mikroprocesorem, aż po wygodne płatności zbliżeniowe, płatności kartą w sklepach internetowych oraz weryfikację biometryczną.

W tym roku Bank Millenium został uznany przez magazyn Global Finance za Innowatora 2021 w bankowości detalicznej, a w 2020, za swoje nowoczesne podejście do bankowości, za najlepszy bank cyfrowy dla klientów indywidualnych w Polsce.

– Pierwszą kartą płatniczą w Polsce była karta Visa wydana przez Bank Millennium (wówczas BIG) w 1991 roku. Wiele nowych dla rynku rozwiązań wprowadziliśmy jako pierwsi, jak np. tokenizację kart płatniczych w oparciu o technologię Visa, rozszerzoną rzeczywistość w aplikacji mobilnej czy możliwość zakupu biletów do kina z poziomu bankowej aplikacji– mówi Joao Bras Jorge, Prezes Zarządu Banku Millennium. – Wprowadzane przez nas innowacje spotykają się z uznaniem wśród klientów i opinii publicznej.

– Rośnie popularność płatności telefonem lub zegarkiem, coraz częściej Polacy kupują przez internet. Według danych Visa w grudniu 2020 r. liczba transakcji internetowych z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o ponad 20% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku – dodaje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Eksperci Banku Millennium i Visa przeanalizowali zmiany zachodzące na rynku i wyselekcjonowali pięć najważniejszych prognoz na przyszłość finansów konsumenckich.

Rozwój usług typu parent & child

Jednym ze zidentyfikowanych przez ekspertów trendów są usługi finansowe dla rodziców i dzieci. Według badania przeprowadzonego dla Banku Millennium średni wiek, w którym dziecko zaczyna korzystać ze smartfona to około 8 lat. Coraz młodsi użytkownicy wchodzą też w kontakt z cyfrowymi produktami finansowymi. Dzieci zaczynają robić drobne zakupy już w wieku 7-8 lat. Natomiast z konta zaczynają korzystać już 2-3 lata później.

Zwykle nie tylko oszczędzają, ale płacą kartą, dokonują płatności w grach online i korzystają z aplikacji mobilnej banku. Zdecydowana większość rodziców, bo aż 92%, chce mieć kontrolę nad kontem i wydatkami dziecka.

Według badania przeprowadzonego dla Fundacji Banku Millennium, aż trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej to wiek 3-7 lat, czyli bardzo wcześnie.

Klient 4.0 – nowa generacja konsumentów

To klienci świetnie poruszający się w świecie technologii, ale obecni również w świecie offline i płynnie przechodzący między nimi. Charakteryzuje ich podejmowanie bardzo przemyślanych decyzji i świadomość stojących przed nimi możliwości. Chcą mieć dostęp do wszystkich usług w jednym miejscu, a od banku oczekują już nie tylko usług finansowych. Banki mogą odpowiadać na te oczekiwania dzięki otwartej bankowości i analizie danych o kliencie, które umożliwią projektowanie głęboko spersonalizowanych usług, oferowanych w miejscu i czasie, w których klient ich potrzebuje. Tym bardziej, że „klienci 4.0”. będą porównywać dostępne w kanałach cyfrowych oferty i usługi w czasie rzeczywistym.

Biometria

Już w 2016 roku Bank Millennium jako pierwszy na rynku udostępnił w aplikacji mobilnej możliwość potwierdzenia płatności 3D Secure odciskiem palca. W zrealizowanym przez Bank Millennium badaniu #finanseprzyszłosci2021 ponad połowa ankietowanych zgodziła się ze stwierdzeniem, że za 10 lat płatności za pomocą skanu twarzy, odcisku palca czy tęczówki oka będą w Polsce dostępne i wykorzystywane przez większość Polaków.

Niewidzialny bank – usługi finansowe i płatności zaszyte w codziennych czynnościach

W coraz większym stopniu będą zacierać się granice, które kiedyś definiowały korzystanie z bankowości. Kluczowe technologie w przypadku tego trendu to tokenizacja oraz internet rzeczy. Dzięki nim coraz bliższy staje się scenariusz, w którym inteligentna lodówka sama zweryfikuje stan produktów i złoży odpowiednie zamówienie w sklepie internetowym zgodnie z preferencjami konsumenta. W 2019 roku Bank Millennium jako pierwszy w Polsce udostępnił w aplikacji mobilnej usługę automatycznych płatności za autostrady. Dzięki niej możliwy jest przejazd autostradą bez potrzeby zatrzymywania się przy bramkach.

Korzystanie z usług finansowych połączone z dbałością o środowisko

Na znaczeniu będą zyskiwały te usługi finansowe, które pozwolą użytkownikom na ochronę środowiska. Od biodegradowalnych kart płatniczych, kart z tworzyw z recyklingu, po wyłącznie wirtualną postać karty płatniczej. Obniżanie śladu węglowego i promowanie zrównoważonych zachowań konsumenckich coraz częściej będzie wpisane w decyzje finansowe konsumentów. Ponad połowa ankietowanych w ramach badania Banku Millennium zadeklarowało, że jest dla nich ważne, by karta płatnicza była biodegradowalna, wykonana z ponownie przetworzonego materiału lub miała wyłącznie cyfrową postać.