Na razie Bank Pekao uruchomił obsługę e-dowodów w 31 swoich oddziałach w największych miastach w Polsce i w najbliższym czasie sukcesywnie będzie rozszerzać dostępność tej metody na kolejne placówki. Drzwi oddziałów, w których dostępna jest obsługa dowodu elektronicznego, zostały oznaczone specjalnym logo: „obsługa e-dowodu”.

E-dowody w oddziałach Banku Pekao

Nowe dowody osobiste zawierają specjalną warstwę cyfrową oraz wbudowany mikroprocesor. To w nim, oprócz danych osobowych, umieszczone zostały również certyfikaty elektroniczne umożliwiające identyfikację, uwierzytelnianie posiadacza e-dowodu oraz podpisywanie dokumentów w systemach komputerowych.

E-dowody mają być ułatwieniem zarówno dla klientów, jak i doradców. Bankier posługując się dokumentem, wykorzystuje specjalny czytnik e-dowodu, który przyspiesza obsługę – przede wszystkim weryfikację tożsamości klienta, a w kolejnym etapie także autoryzację realizowanych przez niego transakcji – czytamy w komunikacie.

Po sczytaniu dowodu doradcy wyświetla się na ekranie duże wyraźne zdjęcie jego posiadacza. Dane z dokumentu, np. PESEL, są automatycznie odczytywane, przez co bankier błyskawicznie odszukuje klienta w systemie i nie musi ich nigdzie przepisywać, np. przy wnioskowaniu o nowy produkt, co również eliminuje ewentualne pomyłki. Ze względu na to, że dowód elektroniczny po umieszczeniu w czytniku jest automatycznie sprawdzany w bazach zewnętrznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – zarówno doradca, jak i bankier mają pewność, że dowód jest aktualny i nie został zastrzeżony.

Warto przypomnieć, że od zeszłego tygodnia korzystanie z e-dowodów wreszcie stało się wygodniejsze dla obywateli. W sklepie Google Play pojawiła się aplikacja eDO App, która pozwala na potwierdzanie tożsamości online z wykorzystaniem e-dowodu. Dzięki temu użytkownik nie musi kupować specjalnego czytnika za około 250 złotych. Aplikacja na systemy iOS powinna być dostępna na przełomie maja i czerwca.