17 kwietnia 2018, 09:00:IoT Poland Show - Centrum Targowo-Kongresowe, Marsa 56c, 04-242 Warszawa, Polska

Bankowe aplikacje mobilne-TOP 5

Polacy liderami bankowości mobilnej w Europie.

1.IKO

Aplikacją mobilną PKO BP. W listopadzie zeszłego roku PKO wypuściło na rynek nową, ulepszoną wersję swojej aplikacji. Zebrała ona bardzo pozytywne recenzje, przede wszystkim ze względu na swoją intuicyjność. Jest ona znacznie wygodniejsza od swojej poprzedniczki. IKO 3.0 działa na Androidzie 5 lub nowszym, IOS-ie 7.1 lub nowszym, oraz Windowsie 8.1 lub nowszym. Posiadacze starszych sprzętów będą musieli pozostać na razie przy starszej wersji. Nową, zaktualizowaną aplikacją nie będą mogli się również delektować posiadacze Blackberry i Belle.

Dzięki IKO mamy wygodny dostęp do stanu naszego konta oraz historii operacji, których dokonywaliśmy. Chodzi tutaj między innymi o przelewy oraz płatności BLIK. W kwestii wizualnej IKO 3.0 nie różni się niczym szczególnym od aplikacji innych banków. Menu jest w biało-niebieskiej kolorystyce.

Starsza wersja IKO była bardzo mocno krytykowana za swoją „toporność” oraz brak przejrzystości. Jej młodsza siostra, dzięki poprawkom, zebrała bardzo pozytywne opinie, jednak trzeba sobie zadać pytanie, czy tak trudno było zrobić lepszą wersję IKO? Należy docenić starania PKO i pochwalić nową aplikację. Ważną poprawką jest możliwość aktywacji aplikacji z poziomu telefonu, a nie jak to było w przypadku starszej wersji, z poziomu swojego konta internetowego. Użytkownicy skarżyli się na problemy z aktywacją i konieczność kontaktu z infolinią w celu rozwiązania problemów. IKO 3.0 będziemy również mogli aktywować w oddziale PKO. Jest to niespotykane i oryginalne rozwiązanie w zakresie aplikacji mobilnych. Ma to zapewne na celu zachęcanie klientów, przychodzących do oddziału, do korzystania z aplikacji, poprzez możliwość jej natychmiastowej aktywacji.

2. Bank Millenium

Dzięki nowej aplikacji mobilnej banku Millenium można mieć wygodny dostęp do wielu funkcji bez konieczności logowania. Wystarczy zdefiniować widżety pokazujące stan konta, kod BLIK, czy też utworzyć skrót do kart lojalnościowych. Jeżeli użytkownik woli się zalogować, może zrobić to dzięki, krótkiemu, czterocyfrowemu kodowi PIN. Jest to rozwiązanie innowacyjne i bardzo wygodne, ponieważ nie trzeba wpisywać żadnego skomplikowanego, długiego hasła i wprowadzać swoich danych. Logowanie czterocyfrowym PIN-em należy zapisać na duży plus.

Bardzo interesująca wydaje się możliwość logowania za pomocą odcisku palca. Oczywiście do korzystania z tej funkcji potrzebny jest telefon, posiadający taką usługę.  Aplikacja dostępna jest na wszystkie najważniejsze systemy operacyjne, Androidy, IOS, Windowsy i smartfony Blackberry.

W celu wygodniejszego korzystania z aplikacji można stworzyć skróty do operacji, które wykonywane są najczęściej. Można je edytować w dowolnym momencie. Nowa aplikacja mobilna Millenium daje również możliwość ustawienia sobie dowolnie wybranego zdjęcia, jako tła aplikacji. Dzięki temu korzystanie z niej będzie jeszcze przyjemniejsze.

Ciekawą funkcją jest możliwość przechowywania swoich kart lojalnościowych w aplikacji. W momencie, w którym jest potrzeba z którejś skorzystać, można znaleźć ją w aplikacji i dokonać płatności za pomocą kodu kreskowego, który pokaże się na ekranie. Równie wygodnie da się skorzystać z kodu BLIK, który należy przepisać na terminal przy kasie, a następnie zatwierdzić transakcję w aplikacji. Dodatkowo można zintegrować najważniejsze funkcję aplikacji ze swoim smartwatchem.

Aplikację banku Millenium należy ocenić bardzo pozytywnie, gdyż jest ona niezwykle intuicyjna i daje możliwość bardzo przejrzystego i szybkiego zarządzania finansami. Wiele ciekawych funkcji, o których pisałem powyżej, zapewnia jej miejsce w ścisłym topie bankowych aplikacji mobilnych.

3. BZ WBK Mobile

Kolejną aplikacją mobilną przedstawioną w zestawieniu będzie BZ WBK Mobile. Do aplikacji logujemy się dokładnie tak, jak na stronie banku, wpisując swój nick oraz hasło. Sama aplikacja utrzymana jest w takiej samej tonacji, jak layout strony BZ WBK, dominuje zieleń. Na ekranie startowym widoczne są „kwadraciki” prezentujące opcje aplikacji. BZ WBK Mobile umożliwia płacenie rachunków, wykonywanie natychmiastowych przelewów, doładowanie telefonu, korzystanie z usługi Doradca online czy też zakup ubezpieczenia turystycznego.

Aplikacja działa na systemach Android, IOS oraz Windows. Istotny jest fakt, że w celu korzystania z aplikacji należy zarejestrować telefon, na którym zamierzamy jej używać.

Dzięki BZ WBK Mobile można zapłacić za bilet, miejsce parkingowe czy też zakupy, używając jedynie telefonu. Daje ona możliwość skorzystania również z kodu BLIK, na przykład w celu wypłacenia gotówki z bankomatu. Do tego celu nie potrzeba karty płatniczej, a wystarczy telefon z kodem. Ciekawą i bardzo wygodną opcją jest możliwość skanowania kodów QR w celu szybszego płacenia rachunków. Ponadto mamy możliwość zarządzania lokatami, ich zakładania lub likwidacji.

Aplikacja pozwala również na sprawdzenie w jakiej odległości od nas znajduje się najbliższy bankomat BZ WBK. Ponadto BZ WBK Mobile pozwala na robienie wygodnych i szybkich zakupów. W zakładce „zakupy mobilne” znajdują się kategorie produktów, które można przeglądać w celu znalezienia czegoś dla siebie. Ponadto posiadamy dostęp do zakładki „rabaty’, gdzie da się sprawdzić zniżki w interesujących kategoriach.

Dzięki zakładce kontakt, można bardzo szybko skontaktować się z bankiem. Jest możliwość wygodnego połączenie telefonicznego, lub skorzystania z kontaktu na Facebooku. Bardzo funkcjonalna jest również zakładka „info’, dzięki której można sprawdzić kursy walut lub skorzystać z kalkulatora walut.

Na uwagę zasługuję też możliwość przelewu pieniędzy na komórkę. Wystarczy podać numer telefonu osoby, której chcemy przekazać środki i zatwierdzić transakcje. Osoba ta musi mieć jednak konto w BZ WBK. Należy jednak zaznaczyć, że przelewu takiego nie można anulować, więc trzeba być bardzo ostrożnym przy wpisywaniu numeru telefonu.

4. Moje ING Mobile

Nowa wersja Moje ING Mobile została zaprezentowana w grudniu 2015 roku. Aplikacja spotkała się z pozytywnymi ocenami, a wysiłek ING został doceniony. Dużym plusem nowej wersji jest przede wszystkim RWD ( Responsive Web Design), który w tym przypadku idzie o krok dalej. Moje ING stworzyło wspólny interfejs dla aplikacji mobilnej i wersji desktopowej. Dzięki temu można z niej wygodnie korzystać nie tylko na smartfonie. Odbija to się jednak na wolnym działaniu aplikacji, na co skarżą się użytkownicy.

Aplikacja dostępna jest na systemy Android, IOS oraz Windows. Za jej pomocą będzie można płacić rachunki, zarządzać kontem i oczywiście korzystać z kodów BLIK. W kwestii podstawowych funkcji aplikacja nie ma żadnych znaczących braków, ma za to dużo plusów.

Prawdziwą perełką jest pomoc w zarządzaniu finansami. Wiele osób nie jest zbytnio obeznana z możliwościami oszczędzania i gospodarowania swoimi pieniędzmi. W aplikacji mamy możliwość wpisania kwoty, którą chcemy wydać w miesiącu, a wyświetlona zostanie lista, pokazująca ile już wydaliśmy i jaką kwotą wciąż możemy dysponować.

Kolejna nowatorską funkcją jest pomoc w oszczędzaniu. Daje ona możliwość ustalenia celu, na który chcemy oszczędzać oraz wybrać kwotę. Następnie przelewane są pieniądze na cel oszczędnościowy i widać jak dużo brakuje do jego realizacji. Dzięki temu mamy motywację do oszczędzania, w myśl zasady marchewki bez kija.

Za pomocą ING Mobile bardzo wygodnie zapłacimy za nasze rachunki. Jeżeli chcemy zapłacić rachunek za gaz, wpisujemy w wyszukiwarkę „gaz”, a aplikacja przekierowuje nas do ostatniego rachunku z tego tytułu. Wystarczy zmienić, kwotę i rachunek jest gotowy do zapłaty. Godne odnotowania jest to, że podgląd na saldo będziemy dostępny od razu po dokonaniu przelewu, co w innych aplikacjach wcale nie jest takie oczywiste.

Przez długi czas słabością Mojego ING był brak wersji dla przedsiębiorców. Została ona jednak wypuszczona na rynek na początku roku 2016. Bank wciąż pracuje nad ulepszeniem aplikacji. Możliwość płatności HCE ma zostać dodana do końca roku, a prace nad poprawą wydajności ING Mobile nadal trwają.

5. Aplikacja mobilna mBank

Do Top 5 aplikacji mobilnych zakwalifikowana została również aplikacja mBanku. Aplikacja dostępna jest na systemy Android, IOS oraz Windows. Dzięki niej otrzymamy dostęp do stanu konta bez konieczności logowania, w dokładnej kwocie, lub stanie procentowym.

Podobnie jak aplikacja BZ WBK Mobile, aplikacja mBanku pozwala na zlokalizowanie najbliższego bankomatu, wpłatomatu czy też oddziału. Można również sprawdzić nasz limit na karcie kredytowej.

W mBank Mobile również jest możliwość logowania się swoim indywidualnym numerem PIN, jest on jednak dłuższy niż w przypadku wygodnego, czterocyfrowego PIN-u w aplikacji Millenium. Ciekawym rozwiązaniem są również „mOkazje”, czyli dostęp do informacji o zniżkach w różnych sklepach czy restauracjach. Jeżeli chcemy być na bieżąco ze wszystkimi okazjami, możemy włączyć usługę powiadomień, która będzie informować o dostępnych w pobliżu „mOkazjach”. Oczywiście jeżeli chcemy korzystać z tej funkcji, trzeba mieć włączony dostęp do swojej lokalizacji, w ustawieniach telefonu.

Aplikacja oferuje również możliwość bardzo szybkich przelewów, do których wykonania potrzeba jedynie numeru telefonu osoby, której chcemy przelać pieniądze. Wprowadzamy numer telefonu, kwotę i zatwierdzamy PIN-em. Dzięki nowej wersji aplikacji można bardzo łatwo kontrolować swój budżet, odnajdując płacone rachunki za pomocą wyszukiwania ich w aplikacji. Rozwiązanie to jest bardzo podobne do tego prezentowanego w Moim ING.

Widać zatem, że aplikacja mBank Mobile ma wiele funkcji podobnych do pozostałych aplikacji. Jest bardzo przejrzysta i wygodna w obsłudze. Dlatego zasługuje na miejsce w TOP 5 naszego zestawienia.

Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone