Jeżeli założyłeś swoją firmę przez 1 stycznia 2012 roku i została ona przeniesiona z gminnej ewidencji do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) musisz upewnić się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go nie ma, a Ty nie uzupełnisz go do 19 maja 2018 roku, to wpis będzie podlegał wykreślenia z urzędu.

Jak sprawdzić, czy PESEL znajduje się na wpisie?

We wrześniu 2015 roku ustawodawca zobowiązał wszystkich przedsiębiorców, którzy przy zakładaniu działalności nie podali swojego numeru PESEL, do uzupełnienia danych. Dał im na to dwa lata, a czas kończy się 19 maja 2018 roku (jutro). Jeśli należysz do tej grupy osób w łatwy sposób możesz sprawdzić, czy Twój PESEL znajduje się na wpisie. Wystarczy, że znajdziesz swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobaczysz w historii wpisu, czy składałeś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak, to już wtedy uzupełniłeś swój PESEL i nie musisz z tym nic robić.

Jeśli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku to musisz zobaczyć we wpisie czy pod statusem działalności jest informacja „wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: brak podania numeru PESEL”. W tym przypadku musisz udać się do urzędy gminy w celu uzupełnienia danych. Jeśli nie możesz znaleźć wpisu i informacji, również powinieneś udać się do urzędu gminy, gdzie urzędnik sprawdzi to za Ciebie.

Co jeśli nie zdążysz zrobić tego do jutra?

Możesz wtedy wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu. Takie pismo należy przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie działalności gospodarczej bez zgłoszenia – a tak traktowany będzie przedsiębiorca po wykreśleniu z CEIDG, stanowi wykroczenia, za które ustawodawca przewidział karę ograniczenia wolności lub grzywny.

/Asia Stankiewicz