Raport zawiera szczegółowe badanie stosowanych zabezpieczeń – SPF, DKIM, DMARC, S/MIME – które uzupełnione zostały o analizę największych ataków phishingowych ostatnich lat, a także o cenne wskazówki dotyczące prowadzenia bezpiecznej komunikacji zgodnej z globalnymi trendami i zaleceniami providerów pocztowych.

EmailLabs, dostarczający technologiczne rozwiązania do wysyłki wiadomości transakcyjnych, przeanalizował zabezpieczenia poczty elektronicznej stosowane przez popularne fintechy. Pod lupę wzięto firmy udzielające pożyczki, sprzedające ubezpieczenia, bramki płatności, a także serwisy crowdfundingowe i podmioty odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo, w tym bezpieczny obieg dokumentów B2B. EmailLabs to platforma wchodząca w skład grupy Vercom, która jest wiodącym w regionie CEE dostawcą rozwiązań komunikacyjnych w chmurze w modelu CPaaS (Communication Platform as a Service).

Raport Bezpieczeństwa E-mail 2021 od EmailLabs można pobrać pod tym linkiem.

Fintech raport EmailLabs

Jaki jest cel raportu

Celem raportu jest nie tylko przedstawienie poziomu bezpieczeństwa komunikacji e-mail wśród fintechów i nie tylko, ale przede wszystkim poprawa powszechnie stosowanych praktyk i nakreślenie właściwych standardów panujących obecnie na rynku. Konkretniej, podniesienie świadomości na temat tego, czym to bezpieczeństwo jest oraz co każdy w obszarze swojego biznesu ma szansę zmienić, aby jego proces komunikacji z finalnym użytkownikiem był skuteczniejszy i niezagrożony.

– Sprawdziliśmy, ile firm korzysta z najbardziej podstawowych zabezpieczeń takich jak SPF czy DKIM a ile z bardziej zaawansowanych mechanizmów ochrony poczty elektronicznej takich jak np. DMARC. Na świecie są one coraz częściej stosowane szczególnie w przypadku wysyłania e-maili transakcyjnych zawierających np. potwierdzenia płatności, rejestracji, dane logowania, etc. – komentuje Katarzyna Garbaciak, Managing Director w EmailLabs.

Obszary poruszone w materiale to m.in:

  • skala ataków pfishingowych w ostatnich latach;
  • trendy w zakresie bezpieczeństwa email;
  • konkretne sposoby na zabezpieczenie wysyłek email, które pomogą w lepszej dostarczalności.

Treści wzbogacone zostały komentarzami ekspertów branżowych. Wnioski z badania mają na celu wskazać firmom, co jeszcze jest do zrobienia w zakresie zabezpieczania procesu komunikacji oraz jakie kroki powinny zostać podjęte w tym kierunku.

– Nie zapominajmy, że biznes nie stoi w miejscu i nie przygląda się biernie eskalacji skutków działań cyberprzestępców, incydenty związane z bezpieczeństwem poczty miały również pozytywny wpływ na zmiany dokonane przez wiele firm w tym obszarze. Wierzymy, że dzięki raportom takim jak nasz, coraz więcej firm, zwłaszcza polskich, zdecyduje się na wdrożenie choćby SPF i DKIM. Eksperci Emaillabs od ponad 6 lat wspierają biznesy online i fintechy w konfiguracji tych zabezpieczeń – komentuje Katarzyna Garbaciak, Managing Director w EmailLabs.

Ataki hakerskie raport EmailLabs

Kto wziął udział w badaniu

EmailLabs od lat dokłada starań, aby dzielić się wiedzą z przedsiębiorcami, szefami działów IT i e-commerce managerami i fintechami w zakresie wysyłki e-maili transakcyjnych i marketingowych w sposób zgodny z najlepszymi praktykami. W tym celu organizuje liczne szkolenia, webinary oraz tworzy inicjatywy mające na celu poszerzanie wiedzy na temat bezpieczeństwa poczty.

Tym razem eksperci Emaillabs przebadali ponad 7 tysięcy najpopularniejszych stron www w Polsce – zbiorczo i w podziale na branże:

  • fintech;
  • e-commerce;
  • systemy rezerwacyjne;
  • firmy kurierskie

Dlaczego akurat te 4 obszary? Gdyby przyjrzeć się skrzynce pocztowej przeciętnego Kowalskiego okazuje się, że emaile z tych właśnie sektorów stanowią zdecydowaną większość wszystkich odbieranych wiadomości. Celem było przybliżenie realnej sytuacji na rynku.