27 lutego 2019, 08:00:Big Data Technology Warsaw Summit 2019 - Hotel Mariott, al. Jerozolimskie 65/79, 00-697 Warszawa

BGŻ BNP Paribas informuje o spożyciu pizzy

BGŻ BNP Paribas informuje o spożyciu pizzy

Zgodnie z danymi banku BGŻ BNP Paribas aż 96% Polaków deklaruje, że spożywa pizzę, z czego 70% zamawia ten włoski przysmak do swojego domu. Co ma wspólnego pizza z fintechem zapytacie? Cóż, pizza też może być fintechowa – a przynajmniej sposób jej zamawiania.

To o tyle istotne, że wielkimi krokami zbliża się Międzynarodowy Dzień Pizzy. Wypada on już w najbliższą sobotę – 9 lutego. Fintechowy charakter pizzy znajduje potwierdzenie w statystyce zamówień tego dania do domu. Znaczna część takich zamówień to zlecenia internetowe. Zamówienia online, to także płatność online – BLIK, Apple Pay, Google Pay. Temat pośrednio wiąże się z fintechem.

Międzynarodowy Dzień Pizzy już 9 lutego

Niestety bank nie podaje dokładnych danych na temat zamawiania pizzy przez Internet, a skupia się bardziej na ujęciu ilościowym. Polacy głównie stawiają na pizze zamawiane z restauracji, a zaledwie 10% z nas wybiera pizze ze sklepu. Natomiast 20% Polaków przygotowuje takie dane samodzielnie.

Pomimo niewielkiej popularności pizzy ze sklepu, rynek ten stopniowo rośnie – w ciągu ostatnich pięciu lat o około 6% rocznie. Patrząc jednak na wyniki sprzedaży w krajach Europy zachodniej – nadal jest potencjał do wzrostu. Według danych firmy Mintel, w 2017 roku w Niemczech konsumenci nabyli łącznie aż 253 tys. t pizzy, w Hiszpanii 128 tys. t, zaś we Włoszech – 79 tys. t. W Polsce było to zaledwie 31,5 tys. t.

Kupując gotową pizzę w sklepie, konsumenci sięgają przede wszystkim po pizzę mrożoną – to prawie 80% pizz oferowanych w detalu. Najbardziej popularne są pizze pod marką własną sieci – mają ponad 40% udziału w rynku w ujęciu wolumenowym – podaje Biuro Analiz Makroekonomicznych Sektora Agro w banku BGŻ BNP Paribas.

Polacy wolą pizze z mięsem

Najpopularniejsze są pizze z dodatkiem mięsa (szynki, salami). Można jednak zauważyć, że producenci dostrzegają trend ograniczania spożycia mięsa czerwonego, ponieważ wśród nowych produktów coraz częściej pojawiają się pizze wegetariańskie. Niemniej, ten segment nadal pozostaje niszowy – według danych firmy Mintel, to zaledwie 14% nowości pojawiających się na rynku.

Pizze dostępne w sklepie, to najtańsza opcja dla konsumentów. Przygotowanie klasycznej pizzy w domu, z dodatkiem szynki i pieczarek, to koszt 16 – 22 zł, w zależności od składników . Największy koszt to zakup sera oraz pomidorów lub przecieru pomidorowego – stanowią one 50% poniesionych wydatków. Z kolei ceny pizzy mrożonej wynoszą przeciętnie od 6 zł do 12 zł.

A Wy jaką pizzę lubicie najbardziej? To pytanie jest szczególnie istotne w kontekście Międzynarodowego Dnia Pizzy. Dlatego zachęcamy aby swoje placki zamawiać przez Internet i płacić w sposób fintechowy. Przykładowo – niektóre pizzerie oferują specjalnego bota, dostępnego z poziomu Messengera. Za jego pomocą można skompletować zamówienie i dokonać płatności. Korzystajmy z takich rozwiązań. Naprawdę warto.

/Rafał Tomaszewski