12 października 2017, 09:00:V edycja Marketing Progress - Kino Nowe Horyzonty, Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, Polska

Karta płatnicza Twoim biletem. Ciekawy pilotaż w Łodzi

MPK-Łódź, Mastercard i Mennica Polska wspólnie ogłosiły udostępnienie w łódzkiej komunikacji miejskiej nowego, elektronicznego systemu rozliczania przejazdów. Dzięki niemu pasażerowie nie będą musieli kupować osobnych biletów – tę funkcję przejmą ich własne karty płatnicze.

W efekcie płacenie za przejazdy stanie się szybsze, prostsze i wygodniejsze. Rozwiązanie zostanie udostępnione od 16 września w ramach pilotażu, który obejmie linie tramwajowe 10A i 10B. To jeden z najnowocześniejszych na świecie, oparty na cyfrowej wymianie informacji system, a dzięki jego wdrożeniu Łódź stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, która wykorzysta go dla sprawnej i efektywnej kosztowo obsługi pasażerów. Podobne systemy funkcjonują już w wybranych europejskich miastach, takich jak m.in. Londyn czy Madryt.

Czytaj także: mytaxi match – w Warszawie rusza współdzielenie przejazdów taksówką

Płacisz tylko za faktyczną liczbę przejechanych przystanków

Aby system mógł działać, w każdym z tramwajów jeżdżących na linii 10A oraz 10B zainstalowane zostały nowoczesne, wyposażone w wyświetlacz LCD kasowniki, dostarczone przez Mennicę Polską. W sumie to 130 urządzeń w 21 pojazdach zatrzymujących się na 33 przystankach.

Korzystanie z systemu wymaga od pasażera następujących czynności: wsiadając do tramwaju, podróżujący powinien zarejestrować swoje wejście w systemie poprzez wybranie na kasowniku rodzaju biletu (normalny lub ulgowy) i zbliżenie do niego swojej karty płatniczej. Transakcja zostaje potwierdzona w ciągu zaledwie 0,5 sekundy. Wysiadając, pasażer powinien ponownie zbliżyć tę samą kartę płatniczą, a kasownik wyświetli informację o prawidłowo przeprowadzonej operacji, co będzie równoznaczne z zakończeniem przejazdu i rozliczeniem transakcji.

System oparty jest na nowej taryfie Wejście/Wyjście. Umożliwia ona zapłacenie tylko za faktycznie przejechaną liczbę przystanków, ponieważ informację tę odnotowuje system.

Mastercard i łódzkie MPK - płacisz za przejechaną liczbę przystanków.

Opłaty odpowiadają kwotom z taryfy czasowej. Przykładowo, przejechanie 13 przystanków zajmuje około 20-21 minut i kosztuje 2,80 zł, tak jak w przypadku biletu 20-minutowego. Przewaga przystankowej taryfy polega na tym, że pasażer płaci dokładnie za tyle, ile przejechał, nie nadpłaca zaś za minuty, z których nie skorzystał.

Czytaj także: Oto jubileuszowy iPhone X

Kasowniki z funkcją terminala

Ekran Automatu Łódź1

Dzięki wyposażeniu kasowników w funkcję terminala karta płatnicza może z powodzeniem pełnić rolę biletu komunikacji miejskiej. Kasownik taki łączy się z serwerami MPK-Łódź, które wyliczają należną opłatę za przejazd. Następnie otwierane jest połączenie z siecią płatności bezgotówkowych, a opłata jest uiszczana bezpośrednio z konta bankowego powiązanego z kartą płatniczą użytą przez pasażera. Nad bezpieczeństwem danych przesyłanych między poszczególnymi instytucjami czuwać będą systemy płatnicze, takie jak Mastercard, zapewniające wysokiej klasy zabezpieczenia, standardowo używane do rozliczeń bezgotówkowych opartych o karty płatnicze.

Nowe rozwiązanie w łódzkiej komunikacji miejskiej przynosi korzyści zarówno pasażerom, jak i miastu. Dzięki temu, że funkcję biletu przejmuje karta płatnicza, którą i tak mamy zazwyczaj przy sobie, nie trzeba mieć przy sobie biletu czy pamiętać o jego zakupie w kiosku, automacie lub aplikacji mobilnej.

Transakcja odbywa się błyskawicznie i automatycznie, z wykorzystaniem popularnej technologii płatności zbliżeniowych. MPK-Łódź przewiduje, że dzięki temu, iż płacenie za przejazd stanie się prostsze, szybsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, więcej mieszkańców zdecyduje się skorzystać z komunikacji miejskiej, co może docelowo wpłynąć m.in. na zmniejszenie ruchu aut na ulicach Łodzi. Jednocześnie miasto zaoszczędzi pieniądze poświęcane na produkcję, dystrybucję i sprzedaż biletów starego typu.

Czytaj także: Zbliża się Fintech Brunch#2

Projekt łódzkiego MPK, Mennicy Polskiej i Mastercard

Ekran Automatu Łódź2

– Łódzkie MPK jest liderem we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań ułatwiających wnoszenie opłaty za przejazdy środkami komunikacji miejskiej. Liczymy, że ten pomysł to przyszłość i w niedługim czasie będzie znaczącym kanałem wnoszenia opłat. Rozwiązanie, którego pilotaż rozpoczniemy 16 września, łączy wiele zalet i daje pasażerowi możliwość płacenia za rzeczywistą usługę – za tyle przystanków, ile przejechał. Jego wprowadzenie nie zastąpi oferty dla osób stale korzystających z komunikacji zbiorowej. Dedykowane jest dla pasażerów sporadycznie korzystających z komunikacji na krótkich odcinkachmówi Zbigniew Papierski, Prezes Zarządu MPK-Łódź Sp. z o.o.

– Nasze badania opinii potwierdzają, że Polacy doceniają wygodę i szybkość, jakie oferują im cyfrowe rozwiązania. Między innymi dlatego jesteśmy wśród trzech krajów na świecie, gdzie nowoczesne płatności zbliżeniowe są najbardziej rozpowszechnione. Już dziś ponad ⅔ wszystkich płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Dlatego wierzę, że nowy system płatności za przejazdy przypadnie łodzianom do gustu, ponieważ jest oparty na technologii, którą już znają i cenią. Skoro zbliżeniowo możemy zapłacić już praktycznie wszędzie tam, gdzie są akceptowane płatności bezgotówkowe, to czemu nie płacić tak za przejazd tramwajem? – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

– Open Payment System to bardzo wygodny sposób wnoszenia opłat za przejazdy środkami transportu publicznego. Można go opisać za pomocą trzech prostych słów: wybierz, zbliż, jedź. W szczegółach wygląda to tak:

  • – wybierz rodzaj ulgi, która Ci przysługuje,
  • – zbliż kartę płatniczą do kasownika,
  • – podróżuj bez uprzednio kupionego biletu, bez znajomości taryfy a system informatyczny Mennicy pobierze właściwą opłatę. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących wygodę i szybkość – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Handlowy Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A.

Nowe rozwiązanie zostanie wdrożone w formie pilotażu, aby zbadać m.in. zainteresowanie pasażerów korzystaniem z takiego systemu. Jeśli cyfrowe kasowniki i karty płatnicze zastępujące tradycyjne bilety spodobają się łodzianom, system może zostać rozszerzony na inne linie i środki komunikacji miejskiej.

Czytaj także: Latające taksówki? To nie science fiction

Nowoczesne płatności za komunikację miejską na świecie

OPS_Lodz_bilet_na_karcie_1

Rozwiązania typu „open payment” z powodzeniem są stosowane w różnych miastach na świecie, a ich popularność stale rośnie. Dobrym przykładem jest Londyn. To destynacja dla milionów turystów oraz dom dla ponad 8 milionów mieszkańców, którzy codziennie przemieszczają się 11 liniami metra, przecinającymi 270 stacji, a także flotą ponad 8 000 autobusów zatrzymujących się na ponad 650 przystankach.

W 2012 r. przedsiębiorstwo Transport for London (TfL), zarządzające transportem miejskim w stolicy Anglii, zdecydowało się na udostępnienie możliwości dokonywania płatności zbliżeniowych za przejazdy autobusami, a w 2014 r. terminale zbliżeniowe uruchomiono we wszystkich środkach transportu. W pierwszym roku funkcjonowania tego rozwiązania w autobusach odnotowano 6,5 miliona transakcji zbliżeniowych, dokonywanych przez blisko 40 000 osób dziennie. Po dwóch latach od uruchomienia ponad 40% wszystkich transakcji biletowych było realizowanych płatnościami zbliżeniowymi. Dzięki rezygnacji z obsługi gotówki w transporcie miejskim Londyn zaoszczędził rocznie 24 miliony funtów, obniżając koszty związane z pobieraniem opłat z 14% do 9% przychodów ze sprzedaży biletów

Londyn wyznaczył kierunek dla innych europejskich miast. W 2016 r. miało miejsce wdrożenie dużego systemu płatności „open payment” obejmującego swoim zakresem 6 mln mieszkańców w 12 miastach w Czechach
i na Słowacji. W lutym 2016 r. uruchomiono płatności „open payment” za przejazdy w 4 miastach w Turcji (łącznie 2,5 mln mieszkańców), a w czerwcu tego samego roku wystartowało pilotażowe wdrożenie tego systemu w Madrycie. W Polsce podobne rozwiązania zastosowały jak na razie Jaworzno i Świebodzice, a Łódź jest pierwszą dużą aglomeracją, która testuje je na razie w formie pilotażu.

Wdrożenia usprawniające transakcje związane z transportem publicznym realizowane są przez Mastercard
w ramach współpracy z Smart Cities Council (Rada Inteligentnych Miast) – koalicją mającą na celu promowanie inteligentnego rozwoju miast oraz innowacji – aby zapewnić lepsze oraz bezpieczniejsze metody płatności.

[Mastercard/RT]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
  • Cayden Cailean

    Czekam aż ktoś podłoży swój POS w miejsce terminala wyjściowego 🙂