BLIK-krok po kroku

Brzmi bardzo prosto, ale jak ta procedura wygląda krok po kroku? Kody generowane są przez system Polskiego Standardu Płatności, na zlecenie banku. Kod ten jest ważny jedynie przez 2 minuty, więc trzeba go wygenerować tuż przed dokonaniem płatności. Po wygenerowaniu kodu należy wprowadzić go na terminalu płatniczym i zatwierdzić transakcję.

Następny krok to przekazanie transakcji do akceptacji przez pośrednika, do Polskiego Standardu Płatności. Po pozytywnym zweryfikowaniu kodu, autoryzacja zostaje przekazana do banku, którego klient płaci za pomocą kodu. Bank dokonuje autoryzacji i przekazuje tą informacje z powrotem do Polskiego Standardu Płatności, który za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta, czyli w większości przypadków do kasjera, obsługującego terminal płatniczy. Wydaje się to bardzo skomplikowanym procesem, jednak trwa on jedynie kilkadziesiąt sekund.

Początki BLIK

Skąd takie wygodne rozwiązanie pojawiło się na polskim rynku? W lipcu 2013 roku sześć banków: PKO BP, Bank Millenium, Alior Bank, ING Bank Śląski, mBank oraz BZ WBK, zapowiedziało że stworzą system zintegrowany system płatności mobilnej. Zapowiedzi zostały wprowadzone w życie, gdy powstał wspomniany już wcześniej Polski Standard Płatności. 9 lutego 2015 roku oficjalnie został ogłoszone uruchomienie systemu BLIK, a w marcu 2016 roku do wymienionych powyżej banków dołączył nowy partner, Getin Noble Bank.

Jakie są korzyści z korzystania z BLIK?

Przede wszystkim oszczędność czasu oraz brak konieczności noszenia ze sobą gotówki. Korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych oraz BLIK sprawia, że za zakupy zapłacimy jedynie za pomocą smartfona, podobnie jak i wypłacimy gotówkę z bankomatu. Na dobrą sprawę nie potrzeba wtedy już ani gotówki, ani kart płatniczych. Cały system jest już w pełni zautomatyzowany i przeniesiony na smartfony.

Polski Standard Płatności nie poprzestaje na obecnym stanie projektu. W myśl zasady „kto stoi w miejscu ten się cofa” PSP wprowadza mPOS BLIK, czyli system dzięki któremu do dokonywania płatności nie będzie potrzeba tradycyjnych terminali płatniczych. Projekt ten będzie działał dzięki zainstalowaniu przez sprzedawców, na swoich smartfonach, odpowiedniej aplikacji, która będzie służyła do przyjmowania płatności, dokonywanych przez użytkowników BLIK.

Jak dużo Polaków korzysta z BLIK?

Mimo wielkiej wygody i samych pozytywów, jakimi można określić ten system, korzysta z niego ledwo ponad 5% Polaków, zgodnie z danymi z roku 2015, prezentowanych przez portal Bankier.pl. Projekt przeżył wielki rozkwit na samym początku działalności, gdy po 4 miesiącach liczba jego użytkowników wynosiła 700 tysięcy osób. Eksperci zgodnie przewidują, że popularność BLIK będzie rosła, gdyż ludzie coraz bardziej przekonują się do płatności bezgotówkowych, a Polacy szybko przyswajają większość technologicznych nowinek.

/RT