– Polski rynek płatności bezgotówkowych, pomimo dynamicznego rozwoju w ostatnich latach, wciąż potrzebuje katalizatora, który pozwoli mu znacząco przyspieszyć. Taką funkcję pełni Fundacja Polska Bezgotówkowa. Docieramy z naszą ofertą bardzo szeroko – zarówno do dużych miast jak i terenów wiejskich. To niezwykle istotne z punktu widzenia gospodarki i obywateli – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Sklepy branżowe zainstalowały najwięcej terminali

Przedsiębiorcy, którzy przystąpili do Programu Polska Bezgotówkowa reprezentują ponad 160 rodzajów działalności. Największy udział (32,2%) mają sklepy różnych branż m.in. odzieżowe, obuwnicze, sklepy z elektroniką i wielobranżowe. Na kolejnym miejscu (z udziałem 26,4%) plasują się punkty usługowe dla mieszkańców – fryzjerzy, mechanicy samochodowi, salony piękności. Trzecie miejsce z udziałem 11% przypada sklepom spożywczym.

– Pierwsze miesiące obecności Programu Polska Bezgotówkowa pokazały, że jest on bardzo potrzebny – jego powszechność wyraża się zarówno w obecności w całej Polsce, jak i w objęciu większości branż, w których następuje czynność zapłaty za usługę lub towar – powiedział Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Średnia wartość transakcji realizowanej przez terminale zainstalowane w ramach Programu Polska Bezgotówkowa to 53 PLN. Jest ona o 15,5 PLN niższa niż podawana przez NBP w IV kwartale 2017 r. średnia wartość pojedynczej transakcji bezgotówkowej. Oznacza to, że coraz częściej płacimy kartą – i to zbliżeniowo – za bieżące, niewielkie zakupy i usługi.

Polska Bezgotówkowa/RT