Przy wielu z tych projektów pomaga Centralny Ośrodek Informatyki. Jest to instytucja publiczna, think tank i centrum kompetencji informatycznych. Dzięki swojej grupie ekspertów jest w stanie realizować kluczowe projekty cyfrowe w naszym państwie.
Czytaj także: „Cyfrowa Polska zmieniła się nieodwracalnie”. Krajowy węzeł e-tożsamości ukończony
Zgubiłeś dowód? Możesz to zgłosić przez Internet
Kilka tygodni temu na Fintek.pl pisaliśmy o nowym projekcie Ministerstw Cyfryzacji, dzięki któremu utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego możemy zgłosić online – Nareszcie! Kradzież dowodu można zgłosić przez Internet. Projekt ten wspólnie z resortem cyfryzacji przygotował właśnie COI.
Wystarczy wypełnić prosty formularz i potwierdzić swoją tożsamość przez Profil Zaufany (eGO). Aż dziw bierze, że jeszcze do niedawna trzeba było chodzić do najbliższego urzędu gminy. Profil Zaufany to również częściowo dzieło Centralnego Ośrodka Informatyki.
Na początku października powstało również centrum kompetencyjne POPC Wsparcie, które w imieniu Ministerstwa Cyfryzacji wspiera instytucje publiczne w realizacji projektów informatycznych finansowanych z II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Projekt realizuje Centralny Ośrodek Informatyki.
Zgodnie z hasłem „Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa” POPC Wsparcie wspiera instytucje publiczne na każdym etapie: począwszy od inicjacji, poprzez realizację, aż po zamknięcie i rozliczenie projektu informatycznego.
Zbliżają się kolejne nabory wniosków o dofinansowanie projektów informatycznych. W ramach II osi priorytetowej POPC „E-administracja i otwarty rząd 2014-2020” do dyspozycji interesariuszy jest jeszcze 2 mld 896 mln zł. Inicjatywa pomaga instytucjom korzystającym ze wsparcia:
- zwiększyć efektywność pozyskiwania środków finansowych w ramach II osi POPC,
- skrócić proces przygotowania dokumentów o dofinasowanie,
- zoptymalizować zakres i koszt projektów informatycznych,
- zwiększyć efektywność rozliczania,
- podnieść dojrzałość projektową zespołów realizujących projekty.
Czytaj także: Nowa aplikacja Banku Pekao. Poznajcie odświeżone PeoPay
Masowa migracja aktów stanu cywilnego
COI pracuje też przy pilotażu masowej migracji aktów stanu cywilnego. Do 1 marca 2015 roku akty stanu Do 1 marca 2015 roku akty stanu cywilnego zapisywano w papierowych księgach, choć zdecydowana większość urzędów w Polsce stosowała równolegle aplikacje, które służyły do usprawnienia procesu tworzenia aktów, a także wydawania z nich odpisów. Uruchomiona w marcu 2015 roku Baza Usług Stanu Cywilnego (która jest jednym z modułów Systemu Rejestrów Państwowych) była pusta.
Czytaj także: Maciej Krzysztoszek, EFF – Cyfrowa rewolucja to nie bajki
Kilka tygodni temu Urzędy Stanu Cywilnego w Częstochowie i Nowej Soli zgłosiły uruchomienie usługi masowej migracji projektów aktów stanu cywilnego. W Częstochowie pierwsze akty udało się przenieść w zautomatyzowany sposób 28 czerwca, dzień później stało się to w Nowej Soli. Masowa migracja będzie sukcesywnie kontynuowana w kolejnych tygodniach. Efektem ma być przyspieszenie migracji aktów do elektronicznego ogólnopolskiego Systemu Rejestrów Państwowych. W przyszłości będzie to skutkowało skróceniem czasu oczekiwania obywateli na odpisy aktów oraz przyspieszeniem rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów.
Umożliwienie migracji masowej za pomocą usług sieciowych znacznie przyspieszy proces przenoszenia aktów z aplikacji wspierających do BUSC. Pilotaż dotyczy na razie pierwszego etapu projektu masowej migracji. W drugim etapie planowane jest dodatkowo umożliwienie cyfrowego podpisywania przez kierowników Urzędu Stanu Cywilnego całych paczek aktów, choć oczywiście każdy akt będący elementem większej paczki i tak będzie musiał być sprawdzony pod względem zgodności danych.
Czytaj także: Finansowa krótkowzroczność Polaków – deklarujemy, że mamy wiedzę, ale w praktyce wypadamy słabo
CEPIK 2.0 – cyfrowe udogodnienia dla kierowców
Obecnie Departament Usług Cyfrowych COI wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji pracuje nad kolejnymi e-usługami. Jednym z kluczowych projektów jest budowa bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców 2.0. Dzięki CEPIK 2.0 powstają takie udogodnienia jak możliwość sprawdzenia swoich punktów karnych w Internecie – Punkty karne sprawdzisz w Internecie. Usługa została przyjęta z dużym entuzjazmem wśród kierowców. Już pierwszego dnia liczba jej wywołań przekroczyła 100 tysięcy.
W planach jest też wprowadzenie powiadomień o kończącej się polisie OC, albo o zbliżającym się terminie obowiązkowej kontroli pojazdu. Nie wiesz jaką szkołę nauki jazdy wybrać? W przyszłości będzie można wejść na stronę internetową i sprawdzić ilu kursantów zdaje egzamin z wynikiem pozytywnym.
W sieci ma się pojawić również baza szczegółowych informacji o pojazdach – o ich wypadkach, czy miejscu, gdzie dokonano przeglądu technicznego. Takie dane mogą się okazać bardzo przydatne dla ubezpieczyciela, podczas oceny ryzyka. Bardzo możliwe, że w przyszłości towarzystwa ubezpieczeniowe będą mogły wyliczać składkę ubezpieczeniową OC między innymi na podstawie punktów karnych kierowcy – takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie ubezpieczyciele biorą pod uwagę mandaty z ostatnich 5 lat.
– W tej chwili absolutny priorytet ma Program CEPiK 2.0 realizowany przez zespół COI na zlecenie MC. To jeden z największych projektów IT w historii polskiej administracji. Już za miesiąc, 13 listopada 2017 r, planowane jest wdrożenie II etapu Programu, czyli uruchomienie nowej Centralnej Ewidencji Pojazdów. W sumie Program CEPiK 2.0 jest podzielony na sześć etapów, a cały projekt zakończy się latem przyszłego roku. – komentuje Igor Ryciak, rzecznik prasowy COI.
– Inne ważne projekty to mDokumenty oraz rozwój Systemu Rejestrów Państwowych. Pierwszy umożliwi legitymowanie się dowodem osobistym, prawem jazdy, dowodem rejestracyjnym pojazdu czy polisą OC za pomocą telefonu komórkowego. Drugi usprawni obsługę obywateli oraz pracę tysięcy urzędników w urzędach gmin i urzędach stanu cywilnego. W planach jest też między innymi meldunek przez Internet. Wszystkie te prace prowadzimy we współpracy i pod okiem ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji. – dodaje
Centralny Ośrodek Informatyki wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji sukcesywnie zaczyna otwierać państwowe rejestry i zbiory danych. Udostępnianie ich w formie przyjaznych i prostych usług ułatwia ludziom życie, wspiera rozwój biznesu i daje więcej wolności.