Baidu sprzeda 58% udziałów w Financial Services Group, która odpowiadała za usługę Baidu Wallet – mobilny portfel, zarządzanie finansami i pożyczki online. Pod koniec 2016 roku Baidu Wallet miało 100 milionów aktywnych użytkowników – to znacznie mniej niż konkurenci, tacy jak Alipay i WeChat Pay.

Baidu chce gonić konkurencję – Alipay i WeChat Pay

Ze względu na problemy z rozwinięciem Baidu Wallet Chińczycy postanowili sprzedać wyceniany na 4 miliardy dolarów biznes. Wśród nabywających akcje międzynarodowych inwestorów znajdują się TPG, The Carlyle Group, Taikang Group, ABC International Holdings i inni. Kwota transakcji to 1,9 miliarda USD – donosi New York Times.

Financial Services Group przejdzie rebranding i zacznie funkcjonować jako niezależna firma pod nową nazwą Du Xiaoman Financial. Transakcja ma zostać zrealizowana w drugiej połowie 2018 roku.

Baidu zamierza nadgonić wspomnianą konkurencję w postaci Alibaba Group i Tencenta (właściciela WeChat). Dlatego pozyskane pieniądze mają zostać wykorzystane na inwestycję branże fintech. Chodzi przede wszystkim o takie rozwiązania jak robo-doradcy, mikropożyczki i ubezpieczenia – słowem FinTech i InsurTech.

Od kilku lat na chińskim rynku płatności mamy do czynienia z duopolem w postaci dominacji Ailbaby i Tencenta. Łączna wartość obu firm to około 1 bilion dolarów. Domena Alipay to sklepy internetowe (kto nie zna AliExpress?), a Tencent posiada przewagę w płatnościach P2P, social mediach oraz grach online. Alipay może się pochwalić ponad 520 milionami aktywnych użytkowników, natomiast WeChat Pay w marcu przekroczył barierę 1 miliarda klientów na całym świecie. Więcej o biznesie Tencenta można przeczytać tutaj – Tencent opanowuje nowe obszary cyfrowego rynku.