W 2024 roku rynek consumer finance rozwijał się w niełatwym otoczeniu gospodarczym. Inflacja, która przez większą część roku znajdowała się na dość wysokich poziomach oraz stabilne, choć wysokie stopy procentowe, miały bezpośredni wpływ na decyzje konsumenckie. Jednak jak pokazują dane Biura Informacji Kredytowej (BIK), Polacy chętnie korzystali z finansowania pozabankowego, zarówno w celu poprawy płynności domowego budżetu, jak również na zakup sprzętu AGD czy zabiegi medyczne.

Tendencja ta pokazuje, że konsumenci postrzegają produkty finansowe oferowane przez instytucje pozabankowe, jako jedno z naturalnych rozwiązań dostępnych na rynku. Mocną stroną oferty produktowej w oczach konsumentów z pewnością jest jej elastyczność. Widać to chociażby w fakcie, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby klientów i sposób, w jaki pożyczają pieniądze. Coraz częściej dokonują tego online, korzystając ze smartfona. W związku z tym oczekują, by ścieżka całej operacji była prosta i intuicyjna.

Nowy rok – nowe regulacje

W 2025 roku wciąż kluczowym czynnikiem dla rynku pozostaje nadzór ze strony KNF i związane z tym nowe wymagania. W tym roku branża consumer finance stanie chociażby przed koniecznością dostosowania się do nowych rekomendacji opracowanych przez urząd. Zalecenia Komisji obejmą najpewniej konstrukcję produktów finansowych, wzorce umów oraz standardy oceny ryzyka i struktury sprzedaży.

Choć mogą one wprowadzać pewne ograniczenia w projektowaniu ofert, to jednocześnie zapewnią firmom większą jasność i przewidywalność w działaniu. Miejmy nadzieję, że wytyczne te wprowadzą więcej przejrzystości, eliminując wątpliwości co do zgodności produktów finansowych z obowiązującymi standardami i wzmocnią zaufanie klientów do sektora. Ważną kwestią w tym zakresie jest obecnie chociażby kwestia sprzedaży usług dodatkowych (VAS).

Cyberbezpieczeństwo

Od 17 stycznia obowiązuje rozporządzenie DORA, dotyczące poprawy cyberbezpieczeństwa rynku finansowego. W ramach tego zobowiązania firmy consumer finance mają obowiązek wdrożenia zaawansowanych systemów zarządzania ryzykiem ICT, regularnego testowania odporności cyfrowej oraz raportowania poważnych incydentów związanych z ICT.

Działania te są czasochłonne i wymagają wdrożenia nowych technologii, ale zwiększają bezpieczeństwo danych i dają klientom pewność, że ich dane są odpowiednio chronione.

Implementacja AI

Nieodłącznym tematem przewodnim tego roku wciąż będzie sztuczna inteligencja oraz jej zastosowanie w consumer finance. Już teraz AI pomaga w automatyzacji procesów kredytowych, np. w weryfikacji tożsamości klienta lub ocenie zdolności kredytowej. AI pozwala na efektywniejsze i szybsze działania, pomaga poprawić doświadczenia klienta oraz optymalizuje zarówno procesy, jak i koszty działań firmy. Istotną kwestią związaną z wprowadzaniem AI jest zastosowanie się do wymogów prawnych, w tym do rozporządzenia UE AI Act, które kompleksowo reguluje tworzenie i wykorzystywanie sztucznej inteligencji.

Rozwój technologii i digitalizacja będą kolejnym motorem rozwoju rynku consumer finance w 2025 roku. Firmy z sektora pozabankowego, które już teraz inwestują w nowoczesne rozwiązania technologiczne, rozbudowując portfolio swoich produktów o np. karty kredytowe, zyskują przewagę w walce o klienta. W miarę jak konsumenci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych i dostępnych na wyciągnięcie ręki usług, digitalizacja procesów staje się niezbędna. Od zautomatyzowanych platform pożyczkowych, przez chatboty wspierające obsługę klienta, aż po zaawansowane systemy analityczne i rozwiązania BNPL – wszystkie te technologie umożliwiają szybsze i bardziej efektywne oferowanie usług finansowych.

Sektor consumer finance w 2025 roku czekają znaczące zmiany, które mogą wyznaczyć nowy kierunek jego rozwoju. Regulacje prawne, wzrost znaczenia cyberbezpieczeństwa oraz dalsza automatyzacja procesów za pomocą AI to wyzwania, które – przy odpowiednim podejściu – mogą stać się źródłem przewagi konkurencyjnej dla firm, które potrafią odnaleźć się w nowej rzeczywistości.