W 2017 roku Polacy rzadziej niż w ubiegłym roku wybierali się na pocztę, by uregulować należności. W tym roku tylko co czwartemu z nas zdarzało się opłacać rachunki „w okienku”. W 2016 roku taką formę wybierało 29 proc. pytanych. Zdecydowana większość, bo aż 72 proc. badanych deklaruje, że rachunki płaci przelewem internetowym. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę polecenie zapłaty i płatność przez formularze online ze stron elektronicznych biur obsługi klientów (eBOK), okaże się, że już 85 proc. Polaków korzysta z cyfrowych rozwiązań płatniczych. To najwyższy wynik w historii raportów Blue Media (Wpływ na to miała jednak także zmiana metodologii badania (z wywiadów telefonicznych na internetowe)).

Według ogłoszonego w czasie Impact Fintech’17 raportu Obserwatorium.biz „Energia cyfryzacji”, przygotowanego we współpracy z Blue Media i Tauron S.A., udział płatności elektronicznych w ogóle płatności rachunków ma wzrosnąć w 2020 do 90 proc., a liczba klientów aktywnie korzystających z elektronicznych biur obsługi klientów – do 25 proc.

– Płatności internetowe królują wśród sposobów płacenia za comiesięczne zobowiązania. Automatyzacji płatności, ściśle związanej z naszymi internetowymi nawykami, domagają się sami klienci. Niektórzy masowi wystawcy faktur już dzisiaj umożliwiają automatyczne opłacanie rachunków z poziomu eBOK-ów, intensywnie do tego zachęcając swoich klientów poprzez oferowanie im np. niższego abonamentu – wyjaśnia Miłosz Kurzawski, ekspert Blue Media.

Czytaj także: Trybunał Sprawiedliwości UE zadecydował – Uber to firma transportowa

Kto i kiedy opłaca rachunki?

Zdecydowanie częściej za opłacanie rachunków w gospodarstwach domowych odpowiadają kobiety (48 proc.), mężczyźni sprawują pieczę nad cyklicznymi należnościami jedynie w 28 proc. przypadków. Dlaczego to kobiety najczęściej odpowiadają za płacenie rachunków? Z badania Blue Media wynika, że mężczyźni po prostu zapominają o wnoszeniu opłat. Aż połowie respondentów płci męskiej zdarzyło się zapomnieć o konieczności dokonania zapłaty.

Najczęściej rachunki opłacamy raz w miesiącu (43 proc. wskazań). Znacznie rzadziej niż w ubiegłym roku dokonujemy zapłaty dopiero w momencie, gdy następuje termin płatności (spadek z 42 proc. w 2016 do 24 proc w 2017). Warto zauważyć, że młodsze pokolenie stara się płacić wszystkie rachunki raz w miesiącu lub zaraz po ich otrzymaniu, podczas gdy przedstawiciele starszej grupy wiekowej najczęściej płacą na ostatnią chwilę.

W tegorocznej edycji badania “Jak płacimy rachunki”, aż 45 proc. badanych miało problem z płatnością rachunków na czas – w 2016 r. było to 36 proc. Przyczynami tego stanu rzeczy był brak pieniędzy (30 proc.), ale też zwykłe zapominanie czy “ważniejsze sprawy na głowie” (łącznie 37 proc. wskazań). To oznacza, że zapewnienie klientom wygodnych i nieobciążających ich metod zapłaty może skutecznie zwiększyć ściągalność płatności.

Pełny raport dostępny jest tutaj – Jak płacimy rachunki 2017 .