Za pomysłem na nowy środek transportu stoi Elon Musk. W 2013 roku zaprezentował on system mający być szybki jak ten lotniczy i tani jak ten drogowy. Specjalna kapsuła ma osiągać prędkość dźwięku – czyli 1200 km/h. Elon Musk nie jest jednak zaangażowany ani w HTT, ani w H1.

Startup sprawdzi, czy jest możliwe zbudowanie tego systemu transportu pomiędzy czeskim Brnem, a Bratysławą – odległość pomiędzy miastami to około 130 kilometrów. Następnie mielibyśmy możliwość przejazdu Hyperloop o kolejne 220 kilometrów z Bratysławy do Pragi.

Hyperloop Transportation Technologies rozwija swoją technologię w Czechach i na Słowacji.

Źródło:
hyperlooptransp.com. Zdjęcie prezentujące wstępny projekt Hyperloop w Brnie.

                                                                        UE boi się Matrixa. Regulują roboty

Hyperloop na całym świecie

HTT przyznał również, że posiada umowę z Abu Dhabi i prowadzi wstępne rozmowy z rządem w Australii, aby rozpocząć budowę Hyperloop w Melbourne.

Zarówno HTT jak i H1 dokładają wszelkich starań, aby nawiązać dialog z szefami rządów jak największej liczby krajów. Dzięki temu znacznie wzrastają szanse na pozyskanie funduszy, a co za tym idzie zbudowanie pierwszej nici transportu. Większość kontaktów nawiązywana jest ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i krajami Europy Wschodniej, gdzie rządy są chętniejsze do współpracy, a dodatkowo startupy nie napotykają barier prawnych, które mogłyby wystąpić na przykład w USA.

HTT zgarnęło ostatnio sumę rzędu 31 mln USD, a H1 coraz mocniej czuje oddech rywala na swoich plecach.

– Dzięki temu, że nie mamy już żadnych problemów stricte technicznych możemy teraz bez przeszkód rozpoczynać konsultacje z rządami poszczególnych państw. Dla inicjatyw Hyperloop jest bardzo ważne, aby już na tym poziomie współpracować z regulatorami. Państwa muszą tworzyć nowe przepisy, podczas gdy my rozwijamy naszą technologię. Na razie jest to Słowacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie, ale w planach mamy kilka innych lokalizacji – mówi CEO HTT Dirk Ahlborn.

Obecna faza zajmie trochę czasu, ponieważ teraz zarówno rząd czeski, jak i HTT muszą ocenić czy zbudowanie takiego systemu w Czechach jest wykonalne. Hyperloop miałby odciążyć system kolejowy w okolicach Brna, który jest jednym z najstarszych na świecie.

A co z projektem Hyperloop Polska? W końcu u nas koleje też mają jedne z najbardziej wiekowych infrastruktur na świecie… Mówiąc jednak całkiem poważnie, jeżeli takie inicjatywy mają miejsce za naszymi południowymi granicami, to bardzo możliwe, że pojawią się również w Polsce.