Aby mówić o oczekiwaniach profesjonalistów w stosunku do banków, należy najpierw spojrzeć na to, kim właściwie jest ten klient i w jakim modelu prowadzi działalność. Niezależnie od specjalizacji, jaką wykonują, łączy ich wiele wspólnych cech.

– Odpowiedzialność i efektywność to hasła wpisane w naturę wolnych zawodów. To grupa bardzo przedsiębiorcza, efektywna, zorganizowana i mobilna – i tego samego wymaga od banku – mówi Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank.

– Przyjazny serwis bankowości elektronicznej, dostępny z dowolnego urządzenia to dla nich oczywistość – dodaje.

Czytaj także: Młodzi Polacy nie garną się do pracy. To problem

Technologia zmienia oczekiwania klientów

Oczekiwania klientów względem banków zmieniają się zgodnie z trendami i postępem technologicznym.

– To, co jeszcze niedawno było nowoczesnym wyróżnikiem, dziś stało się standardem – komentuje prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.

– Z badania Deutsche Bank wyłania się obraz profesjonalisty – świadomego konsumenta usług bankowych – mobilnego, który jest zawsze online i ceni wygodę. Równocześnie jest przyzwyczajony do niskich opłat za usługi. To podstawa, na której można zbudować dobre relacje między klientem a bankiem – dodaje.

Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji badania Deutsche Bank. Ponad 56 proc. badanych uważa, że na satysfakcję z usług bankowych wpływa oferowanie przez bank przejrzystego, funkcjonalnego i intuicyjnego serwisu bankowości elektronicznej. Jest to najczęściej wskazywana cecha dobrego banku.

Profesjonalisci_relacja_z_bankiem

Wśród profesjonalistów coraz wyraźniej widać potrzebę wygodnego dostępu do bankowości za pomocą urządzeń mobilnych. Na tę cechę zwraca uwagę aż 41 proc. reprezentantów grupy (36,4 proc. przed rokiem). Ten wzrost nie powinien dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że liczba Polaków logujących się do swoich banków jedynie za pomocą smartfona zwiększa się z każdym rokiem. Na koniec II kwartału instytucje finansowe obsługiwały już 1,6 mln tego typu klientów.

Badanie pokazało również, że ankietowani nadal oczekują odpowiednio niskich kosztów bankowej obsługi. Poza dostępem do bankowości mobilnej profesjonaliści wskazują bezpłatne wypłaty z bankomatów (53 proc.) oraz odpowiednio niskie ceny usług bankowych (51 proc.).

– Przedstawiciele wolnych zawodów są przywiązani do niskiego poziomu lub wręcz braku opłat. W dużej mierze są to wciąż klienci o strategii cenowej – mówi prof. Małgorzata Bombol.

Profesjonalisci_zadowolenie_z_uslug_bankowych

Bank partnerem w biznesie i finansach osobistych

Aż 40 proc. profesjonalistów ceni wysokie kompetencje pracowników instytucji finansowej. Co trzeci wskazuje także gęstą sieć oddziałów, wiarygodność i prestiż banku, a także całościową opiekę nad finansami osobistymi i firmowymi. To ostatnie okazuje się cechą charakterystyczną dla osób wykonujących wolne zawody.

Czytaj także: Zapadła ostateczna decyzja w sprawie zakazu handlu w niedzielę

Przedstawiciele wolnych zawodów w kontaktach z instytucją finansową występują często w podwójnej roli– klienta indywidualnego i przedsiębiorcy. To z kolei determinuje wybór produktów bankowych i usług. Potwierdzają to wyniki badania Deutsche Bank – co trzeci reprezentant wolnych zawodów oczekuje kompleksowej oferty – rozliczeniowej i kredytowej, które uwzględnią rozwiązania zarówno dla klienta indywidualnego, jak i biznesowego. 

Jak wynika z raportu Deutsche Bank, dla więcej niż co piątego reprezentanta przebadanej grupy ma znaczenie skuteczność procesu udzielania kredytów. Wśród dowolnych celów indywidualnych, na jakie respondenci przeznaczyliby pieniądze z banku, najwięcej z nich wskazało remont domu bądź mieszkania czy zakup samochodu.
Jednocześnie widać, że profesjonaliści otwierają się na inwestycje finansowane z kredytu bankowego przeznaczonego na rozwój działalności. Jeszcze rok temu dwie trzecie przedstawicieli wolnych zawodów planowało zrobić to ze środków własnych. W najnowszej edycji badania takie źródło wskazała już tylko ponad połowa z nich (niespełna 56 proc.).

– Sprzyjające warunki gospodarcze sprawiają, że przedsiębiorcy nie obawiają się o źródła przyszłych dochodów. Dzięki temu są bardziej skłonni korzystać z kredytów. Dodatkowym argumentem jest dostępność i niska cena takiego finansowania – mówi Waldemar Jarek, odpowiedzialny za rozwój oferty kredytowej dla Klientów indywidualnych i mikroprzedsiębiorstw w Deutsche Bank.