Badanie wykazało, że podejście do startupów FinTechowych różni się dość znacznie w zależności od regionu świata. Poniżej wykres przedstawiony przez Business Insider na podstawie badania IDC.

bi-wykres

Źródło: BI Intelligence. Wykres na podstawie badania IDC.

Podsumowanie

  • w skali światowej 6 na 10 banków chciałoby podjąć współpracę ze startupami. Z tych 60%, 34% ma na myśli pracę ramię w ramię, a 25% przejęcie w celu pozyskania technologii,
  • banki w regionie Azji-Pacyfiku są najbardziej chętne do przejmowania technologii od FinTechów. 31% nie kryje się z takimi zamiarami, natomiast w Ameryce Północnej chętnych na przejęcia jest 30% banków,
  • instytucje w regionie Ameryki Łacińskiej widzą w startupach równorzędnych partnerów. 38% z nich chce z nimi współpracować. Chętne do współdziałania są też banki z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) – 36% z nich widzi w startupach potencjalnych partnerów,
  • co ciekawe banki z tego regionu czują się również najbardziej zagrożone przez nowych graczy. Aż 30% obawia się ich wpływu na sektor bankowy. Najbardziej nieufne są banki z Francji, Niemiec i krajów skandynawskich, podczas gdy z FinTechami najchętniej współpracują te z Wielkiej Brytanii, Irlandii i Włoch.

Co przyniesie przyszłość?

W nadchodzącym czasie  będzie można zaobserwować kolejny wzrost trendu na przejęcia stratupów, w celu pozyskania ich technologii. Banki pomału kończą fazę testów, podczas której współpracowały z FinTechami. Teraz, gdy wiadomo już do czego mogą im się przydać opracowane przez nie rozwiązania, mogą podejmować decyzje o tym, czy chcą kupić testowane technologie czy też nie.

Przejęcie startupu da bankom całkowitą kontrolę nad zakupioną technologią, którą będą mogły dostosować do swoich potrzeb i co najważniejsze opatrzyć ją swoją marką.

Z punktu widzenia FinTechów takie przejęcie również może okazać się korzystne. Ściągnie to z nich presję na osiąganie określonych zysków, aby wciąż być atrakcyjnym partnerem dla wielkich instytucji finansowych.

Weszliśmy w erę największych zmian w usługach finansowych od czasu lat 70-tych XX wieku, kiedy to pojawiły się chociażby bankomaty. Żadna instytucja, nieważne jak wielka, nie jest odporna na zachodzące zmiany i każda musi opracować strategię jak wykorzystać FinTechową rewolucję dla swoich korzyści.

/RT