19 października 2018, 08:00:AI & NLP Workshop Day - Instytut Podstaw Informatyki PAN, Jana Kazimierza 5, 01-248 Warszawa, Polska

Deliveroo – kim jest zwycięzca rankingu Deloitte?

Deliveroo i Pyszne.pl. Ranking Deloittle

W piątek Deloitte opublikował najnowszy ranking Technology Fast EMEA, który wygrała brytyjska firma Deliveroo. Czym zajmuje się spółka? Okazuje się, że jej działalność do złudzenia przypomina znane z naszego rynku Pyszne.pl.

Deliveroo wystartowało w Wielkiej Brytanii już w 2013 roku. Serwis pozwala na szybkie i wygodne zamawianie jedzenia przez Internet. Więcej na temat wspomnianego rankingu Deloitte można przeczytać tutaj – Aż 25 polskich spółek w rankingu Deloitte Technology Fast 500 EMEA.

Czytaj także: Jak w Polsce marnotrawiony jest kapitał ludzki

Deliveroo – czym wygrało ranking Deloitte?

Deliveroo – czym wygrało ranking Deloitte?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że podobne usługi znane są na całym świecie. Do głowy przychodzi chociażby UberEats, ale również nasze rodzime Pyszne.pl, czy PizzaPortal. Jakie kryteria były brane pod uwagę przy ustalaniu kolejności w rankingu?

  • opracowywanie lub wytwarzanie autorskiej technologii i/lub ponoszenie istotnych nakładów na prace badawczo-rozwojowe,
  • posiadanie struktury własności, która wyklucza udziały większościowe inwestorów strategicznych,
  • posiadanie siedziby w jednym z krajów uczestniczących w programie,
  • okres działalności min. 4 lata,
  • wysokość przychodów operacyjnych w każdym badanym roku min 50 000 euro.

Niestety Pyszne.pl z możliwości wygrania rankingu wyklucza punkt drugi, o inwestorach strategicznych. Serwis jest obecnie własnością holenderskiej spółki Takeaway.com, która jest liderem na rynku zamawiania jedzenia online w Polsce, Holandii, Austrii, Niemczech i Belgii. Dlatego miejsce Deliveroo ewentualnie mogłoby zająć właśnie Takeaway.

Nie chcemy „wchodzić w buty” Deloitte i podważać ich rankingu, ponieważ mają na pewno więcej danych o działalności poszczególnych spółek niż my. Celem artykułu jest natomiast zwrócenie uwagi na fakt, że aby zająć pierwsze miejsce w takim zestawieniu, wcale nie trzeba mieć w planach kolonizacji Marsa.

Czytaj także: Jak przetrwać na polskim rynku zamawiania jedzenia online?

W Polsce zamawianie jedzenia online jest coraz popularniejsze. Pyszne.pl rozszerza sieć partnerskich restauracji, łokciami rozpycha się UberEats, a poszczególne lokale często same oferują dostawę do domu, za pośrednictwem własnej strony internetowej. Może czasem coś co jest innowacyjne w na Zachodzie, niekoniecznie musi być innowacyjne w Polsce?

Serwis Pyszne.pl wystartował de facto w 2010 roku. Od początku zyskał uznanie w oczach użytkowników, co zaowocowało pierwszym przejęciem w 2012 roku, przez niemiecką spółkę Yourdelivery, którą w 2014 roku przejęło wspomniane Takeaway.

Deliveroo szturmem podbija rynek brytyjski, pomimo, że wokół firmy narastają pewne kontrowersje. Pracownicy skarżą się na niskie pensje, brak ubezpieczenia, a często także legalnego zatrudnienia. Dodatkowo restauracje przerzucają na Deliveroo odpowiedzialność za potencjalną niską jakość posiłków. Nie przeszkodziło to jednak spółce w pozyskaniu dofinansowania na poziomie 480 mln USD, pod koniec września. Obecna wycena Deliveroo to około 2 mld dolarów.

/Rafał Tomaszewski