Taki jest podstawowy wniosek z opublikowanych badań przeprowadzonych przez firmę konsultingową Accenture, która zbadała nastawienie ponad 80 sieci handlowych w Europie wobec wchodzącej w życie w styczniu rekomendacji płatniczej.

Czytaj także: Marcin Parczewski, Inteca – Jak banki skorzystają na otwartym API?

PSD2 oczami detalistów

Dyrektywa wymaga od banków udostępnienia stronom trzecim – jak chociażby platformy e-commerce i fintechy – bezpiecznego dostępu do rachunku i danych klienta za jego zgodą. Celem jest zwiększenie konkurencji i przejrzystości europejskiego rynku płatniczego. Z badań Accenture wynika, że ponad 30 proc. sieci handlowych będzie technicznie gotowych w styczniu przyszłego roku do zapewnienia sobie dostępu do rachunku klientów i inicjowania z niego płatności. Kolejnych 60 proc. graczy przygotuje odpowiednie aplikacje (API) do 2019 roku. Detaliści oczekują po tych rozwiązaniach i możliwościach wielu korzyści:

  • dostęp do historii rachunku klienta ma pozwolić lepiej dostosować produkty do jego potrzeb (74 proc. deklaracji);
  • inicjowanie płatności bezpośrednio z rachunku klienta da możliwość obniżenia bankowych prowizji (53 proc);
  • obniżenia poziomu wyłudzeń (53 proc.)
  • możliwości generowania dopasowanych ofert w punktach sprzedaży i promocji wynikających z poznania zwyczajów zakupowych klientów (51 proc.);
  • zwiększenia jednostkowych zakupów poprzez udostępnienie klientowi w punkcie sprzedaży salda klienta na jego rachunku bankowym (67 proc.);
  • kreowania innowacyjnych programów lojalnościowych;
  • zwiększenie płynności poprzez obejście systemów bankowych.

Alan Mc Intyre, dyr. działu bankowości w Accenture jest zdania, że jeśli detalistom udałoby się wdrożyć choć cześć ich zamierzeń, a przede wszystkim inicjowania płatności poprzez kanały sprzedaży banki zanotują znacznie mniejsze płatności z użyciem kart debetowych i kredytowych, co oznacza niższe wpływy z prowizji. To jednak może nie być takie proste.

Z innego badania Accenture wynika, że konsumenci bardziej ufają bankom niż sieciom handlowym i niekoniecznie z chęcią zrezygnują z korzyści, wynikających z płacenia kartą w postaci odroczenia płatności (karty kredytowe) lub obniżek cen i promocji. Większość klientów wykazuje też opór wobec przekazywania danych z rachunku podmiotom trzecim  (w W. Brytanii ponad 65 proc. badanych). Oczekiwania sieci handlowych mogę więc być zbyt optymistyczne, być może będą musiały się jeszcze bardziej postarać oferując klientom dodatkowe korzyści, szczególnie w pierwszym roku obowiązywania PSD2.

/Dr Mirosław Ciesielski – menedżer z wieloletnim doświadczeniem w sektorze bankowym. Wykładowca akademicki. Publicysta – artykuły dot. obszaru fintech w obserwatorfinansowy.pl i forsal.pl