SumUp to brytyjski fintech, umożliwiający szybkie i łatwe przetwarzanie płatności zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Firma działa na 31 rynkach i posiada ponad milion użytkowników. Z oferowanych przez firmę terminali płatniczych korzystają przedsiębiorstwa od DHL po korporacje taksówkarskie, a jej roczny dochód przekroczył kwotę 200 mln dolarów. Kwota, za którą SumUp przejęło Shoplo nie została ujawniona.

Celem SumUp jest stworzenie globalnej platformy dla małych przedsiębiorstw na całym świecie. W ostatnim czasie fintechy zainteresowały się rozwiązaniami także dla klientów-przedsiębiorców. Poszerza się oferta produktowa fintechów dla tzw. SME (small medium-sized enterprises), rynek ma duży potencjał wzrostowy. Obserwujemy duże poruszenie w tym obszarze. Po części wynika to ze zmiany stylu życia, której świadectwem jest np. rosnąca liczba freelancerów – w Polsce zbliża się ona do 1 mln osób. Część z nich prowadzi sprzedaż internetową i poszukuje rozwązań takich jak Shoplo i SumUp.

– Ciągle szukamy rozwiązań technologicznych wspomagających rozwój naszych klientów – od butików z odzieżą do kwiaciarni i kawiarenek. Wykorzystując technologię Shoplo, nasi przedsiębiorcy otrzymają łatwy dostęp do narzędzi umożliwiających tworzenie własnych sklepów internetowych i sprzedaży za pośrednictwem wielu kanałów przy pomocy zaledwie kilku kliknięć– stwierdził Maximilian Stella, VP New Ventures w SumUp.

Zdaniem jednego z założycieli Shoplo – Patryka Pawlikowskiego, połączenie obu firm wyzwoli efekt skali, bo zapewni sprzedawcom uzyskanie kompleksowego wsparcia na każdym etapie rozwoju ich biznesu.

– W ten sposób przedsiębiorcy będą mogli skupić się na tym, co kochają i w czym są najlepsi – czyli na swoich produktach, sprzedawanych zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych– dodał Patryk Pawlikowski, CEO Shoplo.

SumUp przejmuje polską platformę Shoplo

SumUp działa w Polsce od 2014 roku. Skąd wzięło się ich zainteresowanie Shoplo? Decyzja o akwizycji została podjęta w związku z nową strategią brytyjskiego fintechu, który zamierza rozszerzać swoje portfolio. Shoplo powstało jako startup w 2012 roku i obecnie obsługuje 3 tys. sklepów online na terenie całej Europy.

-SumUp był zdeterminowany aby dołączył do szybko rosnącej firmy właśnie zespół Shoplo, ze względu na świetną technologię oraz wysoki poziom umiejętności całego zespołu, a co najważniejsze wspólną wizją przyszłości. SumUp również często podkreślał podczas rozmów jak ważne są dla nich podobne wartości reprezentowane przez oba zespoły, bez których ciężko jest uzyskać długofalowe synergie – Piotr Biernatowski, adwokat partner w kancelarii Gawroński & Piecuch, który reprezentował SumUp przy tej transakcji.

Shoplo pozwala w prosty sposób stworzyć swój własny sklep internetowy. Klienci mają do dyspozycji szablony stron, intuicyjny edytor oraz narzędzia niezbędne do prowadzenia biznesu online. Chodzi o takie aspekty działalności jak wysyłka zagraniczna, wystawianie faktur, dokonywanie płatności, chat, czy sprzedaż wielokanałową. To właśnie ten ostatni punkt jest głównym wyróżnikiem Shoplo na tle konkurencji. Platforma umożliwia sprzedaż za pomocą jednego panelu zarządzania na wielu różnych platformach – eBayu, Etsy, czy Facebooku.

Przejęcie Shoplo przez SumUp to kolejna duża transakcja na polskim rynku fintech w ostatnich miesiącach. Niedawno najaktywniejsza na tym polu była duńska firma Nets, która ogłosiła wykupienie marki Dotpay/eCard od funduszu MCI oraz zaangażowała się w rozmowy dotyczące przejęcia PayPro – operatora systemu Przelewy24. Na razie największym przejęciem na polskim rynku fitnech jest właśnie akwizycja Dotpay/eCard, na którą Nets przeznaczyło 315 mln złotych. Warto wspomnieć, że w październiku Fundusz z Grupy MCI za kwotę 140 mln zł objął 51% akcji spółki IAI, która specjalizuje się w kompleksowej obsłudze sklepów internetowych i rezerwacji noclegów.

– Obserwujemy zainteresowanie inwestorów zagranicznych tym co się dzieje w sektorze nowych technologii w Polsce, również z sektora Fintech. Technologie mają to do siebie, że można je łatwo eksportować. Poziom merytoryczny i zapał polskich przedsiębiorców powoduje powstawanie produktów na poziomie międzynarodowym. Niestety zdarza się, że transakcja nie dochodzi do skutku nie ze względu na poziom produktu, ale ze względu na bałagan w zakresie praw autorskich do tych technologii. We wczesnych fazach rozwoju Startup-ów często zbyt mało uwagi poświęca się zabezpieczeniu praw IP – intellectual property. Od początku działalności należy zabezpieczać prawa własności intelektualnej poprzez konkretne rzetelnie przygotowane zapisy umowne. Bez tego nie ma możliwości przejścia na wyższy międzynarodowy poziom, tak jak uczyniło to Shoplo – dodaje Piotr Biernatowski.

W ostatnich miesiącach do dużego przejęcia doszło także za Oceanem. Amerykańska spółka Fiserv przejęła First Data Corporation za 22 mld dolarów, co było największą akwizycją w sektorze płatności cyfrowych i jedną z największych dla całej branży fintech. Warto przypomnieć, że First Data działa także w Polsce – na naszym rynku spółka jest właścicielem marki Polcard. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.