E-paragon w smartfonie – koniec papieru i większa łatwość w kontrolowaniu wydatków. Elektroniczny paragon może być game changerem m.in. dla branży PFM czy też monetyzacji rozwiązań z zakresu otwartej bankowości.

Firma Novitus i Platforma Detalistów poinformowały, że wdrożyły rozwiązanie umożliwiające przesłanie elektronicznego dowodu zakupu na smartfona klienta. Nowo powstały system nazywa się Spark i otrzymał już homologację Głównego Urzędu Miar. Z informacji prasowej wynika, że odbiór e-paragonu wraz z rejestracją w systemie zajmuje mniej niż 1 minutę i teoretycznie klient może dokonać szybkiej rejestracji nawet w sklepie przy kasie.

Rozwiązanie promowane przez Platformę Detalistów oparte jest o smartfona (klient przykłada telefon do symbolu Spark i w ten sposób może dokonać płatności realizowanej przez Przelewy24 i odebrać e-paragon). System zatem nie wykorzystuje e-mail i SMS.

Z aplikacji Spark może skorzystać każdy posiadacz karty płatniczej oraz telefonu z Androidem lub systemem iOS (Apple). Przekazanie paragonu fiskalnego w wersji elektronicznej, także przy płatności gotówką, odbywa się bezpośrednio na telefon tuż po zakupie. Na razie usługa dostępna jest dla handlu tradycyjnego, czyli stacjonarnego, ale wkrótce ma mieć też zastosowanie w sprzedaży internetowej.

Kupując chleb dostaniesz e-paragon

Teoretyczne ramy prawne do wydawania e-paragonu obowiązują od kwietnia 2020 roku, ale od tego czasu przepisy wymagały kalibracji (fizyczne kasy online i tak musiały drukować papierowy paragon). Temat kas wirtualnych szeroko omówiliśmy na Fintek.pl – więcej informacji można przeczytać w sekcji „kasy wirtualne”.

E-paragon będzie się powoli upowszechniać. W Lidlu osoby korzystające z aplikacji Lidl Pay otrzymują elektroniczne potwierdzenie transakcji. PKO BP testowało swoje e-pargonowe rozwiązanie na stacjach Orlen. Dzisiaj na skrzynkę redakcyjną otrzymaliśmy informację prasową, że wybranych warszawskich lokalizacjach sieci piekarni Putka już wdrożono e-paragon.

– Dzięki niej każdy sprzedawca w Polsce, posiadający urządzenie fiskalne online, będzie mógł wysłać elektroniczny dowód zakupu wprost na urządzenie mobilne każdego konsumenta, zastępując paragon papierowy. Trwają prace technologiczne z pozostałymi czołowymi producentami urządzeń fiskalnych, aby korzystanie z usługi e-paragonów stało się niebawem powszechne – czytamy w informacji prasowej. Innymi słowy, kupując chleb dostaniesz e-paragon. I tak ziarnko do ziarnka… za jakiś czas – naturalnie po ustaleniu wspólnego standardu lub standardów, papierowy paragon przejdzie do lamusa. Producentów rolek termicznych czekają gorsze czasy.

E-paragon to realne oszczędności oraz wstęp do biznesu

Paragon elektroniczny w zasadzie nie ma wad innych niż te, że jest niematerialny, więc istnieje teoretyczna możliwość, że w świecie bez prądu, będzie on bezużyteczny. W tym samym świecie bezużyteczna jest też kasa fiskalna online, więc wiele to nie zmieni. Podstawowe korzyści e-paragonu to możliwość dokonania analizy wydatków, utrzymanie porządku w e-papierach, dostęp do danych z pozycji smartfona, a nie szuflady lub dna torby na zakupy.

Gdy trzeba będzie dokonać reklamacji lub zwrotu towaru, klient nie musi gorączkowo przeszukiwać mieszkania/domu, by odnaleźć kwit – będzie miał go w telefonie. Ale to nie koniec możliwości – e-paragon w połączeniu z aplikacjami typu PFM umożliwi dokonanie analizy wydatków, sprawdzenia jak w czasie zmieniały się ceny za dane produkty (prywatny koszyk inflacyjny), a przy wykorzystaniu AI, chmury i zgód prawnych, firmy technologiczne, w tym fintechy, mając dostęp do naszego repozytorium paragonów, będą mogły zaproponować nam… zakupy w tańszych sklepach lub inne korzyści. Słowem, e-paragon to dopiero wstęp do biznesu, który jeszcze w zasadzie nie powstał.

Paragon papierowy to marnotrawstwo papieru – rok rocznie zużywamy ponad 1000 ton papieru, co jest równoznaczne z wycinką lasu o powierzchni 100 boisk piłkarskich.

E-paragon – tak wygląda przyszłość handlu

– Zainteresowaliśmy się praktyczną stroną wdrożenia e-paragonów, ponieważ temat ten jest bardzo ważny dla detalistów, niezależnie od skali prowadzonej działalności. Rozwiązanie Spark trafia w potrzeby wszystkich – zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw, które dzięki niemu mogą już dziś skorzystać z najnowocześniejszych usług. Jestem przekonany, że tak wyglądać będzie przyszłość handlu i usług – powiedział Robert Łaniewski, Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

– Granice pomiędzy handlem internetowym i stacjonarnym zacierają się coraz bardziej. Współpraca i wdrożenie systemu Spark po raz pierwszy pozwala nam realizować płatności elektroniczne w handlu tradycyjnym bez udziału terminala kartowego, co daje dostęp do szeregu dodatkowych wartości dla obu stron transakcji, jak np. niższy koszt obsługi płatności – komentuje Jacek Kinecki, Członek Zarządu PayPro S.A., operatora systemu Przelewy24, który odpowiada za realizowanie płatności w ramach Spark.