Na razie jeśli widzimy już na drodze samochód elektryczny to jest to albo limuzyna albo auto na minuty. Wysoka cena to jedna z barier dla rozwoju rynku elektromobilnych samochodów w Polsce, ale nie jedyna – równie ważna jest słabo rozwinięta sieć stacji ładowania. W 2018 roku było ich w Polsce 845. Analitycy SPIE Building Solutions wskazują, że dla porównania w Holandii w tym czasie było ich 38 tysięcy.

W czasach, kiedy zmiany klimatu są coraz bardziej alarmujące, a transport odpowiada w 14% za globalną emisję dwutlenku węgla, wyeliminowanie aut spalinowych, jako istotnego źródła zanieczyszczeń wydaje się przesądzone.

17% kierowców ma ochotę zakupić samochód elektryczny

Ponad 100 lat temu samochód elektryczny był w stanie przejechać nawet 300 km na jednym ładowaniu. Niestety przez kolejnych 90 lat niewiele się zmieniło. Dopiero obecnie projektowane, najnowocześniejsze pojazdy elektryczne będą miały zasięg ponad 500 km, co w zupełności wystarczy dla większości użytkowników i przełamie tę barierę elektromobilności.

Koszty eksploatacji w przypadku samochodów elektrycznych są 4-krotnie niższe niż dla aut spalinowych. Pojazd elektryczny nie ma sprzęgła, skrzyni biegów, filtrów paliwa i wielu innych elementów napędu spalinowego, które się zużywają i psują, a zatem generują dodatkowe koszty eksploatacyjne. Warto jednak pamiętać, że są to pojazdy o dużej mocy, więc przesiadka ze spalinowego do elektryka powinna wiązać się z krótkim przeszkoleniem w celu eliminacji starych nawyków.

Ochotę na zakup w pełni elektrycznego samochodu deklaruje 17% kierowców w Polsce (wg badań Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych). Liczba takich osób rośnie z roku na rok, jednak do samochodów elektrycznych przesiądziemy się na masową skalę dopiero po wyeliminowaniu kilku ostatnich barier.

Spadek cen pojazdów, dofinansowanie zakupu

 Większość krajów w Europie stosuje lub w przeszłości stosowało dopłaty do samochodów elektrycznych. Różne są warunki ich otrzymania i kwoty, a najbardziej progresywna jest w tym zakresie Rumunia, gdzie dopłata może wynieść nawet 10 tys. Euro. W każdym kraju, w którym dopłaty funkcjonowały, odnotowano zwiększenie rejestracji aut na prąd. Wsparcie finansowe dla kupujących pojazdy elektryczne planowane jest także w Polsce.

Ustawa i pozostałe akty regulujące zasady wsparcia są na zaawansowanym etapie prac legislacyjnych – wielu ekspertów ma do niej zastrzeżenia i chociaż jej ostateczny kształt nie jest przesądzony, to nie ma wątpliwości, że zachęty prawno-finansowe są potrzebne. Grzegorz Pióro z SPIE Building Solutions podkreśla, że nawet one nie pomogą jeśli nie będzie rozwiniętej i spójnej infrastruktury, która pozwala na łatwe zarządzanie siecią jak również integracją aplikacji do rozliczeń.

Pozostawienie samochodu pod miejscem pracy powinno dawać możliwość ładowania go w tym czasie. Podobnie, jeśli chodzi o urzędy czy hotele. Stacje ładowania w takich miejscach to nie tylko praktyczne wsparcie dla pracowników, interesantów czy gości, ale kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, miasta czy hotelu, dbającego o zrównoważony rozwój i środowisko. W drugiej kolejności takie możliwości powinny też dawać galerie handlowe czy stadiony i sale widowiskowe.