Profil Zaufany to narzędzie do weryfikacji tożsamości klientów, w celu umożliwienia im korzystania z ePUAP. Tak jak długopis jest sposobem na podpisanie się na papierowym dokumencie, tak Profil Zaufany to podpis na dokumencie elektronicznym – wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.

Dla osób już korzystających z ePUAP nic się nie zmieni. System będzie wyglądał dokładnie tak samo.

Zdalnie czyli skutecznie

Największym problemem przy chęci skorzystania z ePUAP była potrzeba wizyty w urzędzie, w celu potwierdzenia swoich danych i zarejestrowania Profilu Zaufanego. Dla większości Polaków było to wystarczająco zniechęcające, a korzystających z tego rozwiązania jest jedynie około 500 tysięcy. Jeżeli i tak trzeba iść do oddziału, to po co się w to bawić?

Teraz ten problem zniknie, gdyż użytkownicy będą mogli zostać zweryfikowani za pomocą systemów bankowych. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Katarzynę Siwek, Dyrektora Biura Analiz i Komunikacji w Idea Banku.

– W tej chwili mamy możliwość potwierdzenia Profilu Zaufanego w każdym oddziale. Oczywiście jako bank dysponujemy technologią, która pozwalałaby nam zrobić to zdalnie dla klientów, których tożsamość wcześniej zweryfikowaliśmy. Włączenie banku do tego procesu zależy od administracji publicznej, która musi nam udostępnić odpowiednie narzędzia, Czekamy na harmonogram – mówi Katarzyna Siwek.

Z tej odpowiedzi jasno wynika, że banki muszą po prostu poczekać na odpowiednie pozwolenia ze strony administracji publicznej, gdyż technicznie sam proces nie stanowi żadnego problemu.

Powstaje jeszcze pytanie czy wszyscy zweryfikowani klienci banków będą mogli skorzystać z Profilu Zaufanego bez wychodzenia z domu, czy tylko ci, których bank zweryfikował poprzez wizytę w oddziale? Jeżeli nawet klient zweryfikowany drogą online mógłby zostać szczęśliwym użytkownikiem PZ to wtedy moglibyśmy mówić o całkowicie zdigitalizowanym systemie administracji publicznej.

/RT