21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Facebook pod lupą UOKIK-u

Hakerzy próbują wyłudzić nasze dane osobwe na Facebooku. Wysyłają podejrzane wiadomości i chcą się pod nas podszywać.

Czy zasady zbierania i udostępniania danych użytkowników stosowane przez Facebook Ireland mogą naruszać prawa konsumentów? UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wstępnie sprawdził wzorce umów i regulaminy dostępne na stronie facebook.com. Analiza dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego dotyczącego praktyk spółki Facebook Ireland.

Wątpliwości wzbudziły m.in. postanowienia, które niejednoznacznie określają sposób korzystania z gromadzonych danych użytkowników oraz procedurę ich udostępniania innym podmiotom. UOKiK zwrócił również uwagę na szeroki i nieokreślony katalog gromadzonych informacji.

Czytaj także: Amazon wprowadza podniebne magazyny. Ułatwią dostawy za pomocą dronów

O co chodzi?

Przykładem są klauzule, które dotyczą zbierania „różnych informacji na temat użytkownika, „przez uzasadniony czas”, które następnie mogą być przekazane „firmom będącym częścią Facebooka”. Tym samym konsument może nie wiedzieć, jakie dane o nim zostaną zgromadzone, jak długo będą przechowywane i komu dokładnie mogą być przekazane.

– W trakcie postępowania przeanalizujemy zasady zbierania i przekazywania danych użytkowników. Sprawdzimy również czy wzorce umów mogą w inny sposób naruszać prawa konsumentów – mówi Prezes UOKiK Marek Niechciał.

– Podobne działania prowadzone są także w innych państwach. Kraje europejskie coraz  większą uwagę zwracają na duże platformy internetowe, które pozornie są darmowe, jednak konsumenci płacą za korzystanie z nich swoimi danymi osobowymi – dodaje Prezes UOKiK.

Przykładowo, niemiecki Bundeskartellamt sprawdza, czy Facebook nie naruszył konkurencji, poprzez nadużywanie pozycji dominującej. Włoski urząd zajmujący się ochroną konkurencji wszczął w październiku postępowanie w związku z automatycznym przekazywaniem Facebookowi danych użytkowników serwisu WhatsApp. Z kolei we Francji działania wobec spółki prowadzi organ ochrony danych osobowych.

Czytaj także: Karty kredytowe przejdą do lamusa. 5 trendów w FinTech w 2017 roku

W Polsce, Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, wydał w styczniu 2016 r. decyzję, w której nakazał Facebook Polska usunięcie opublikowanych danych osobowych jednego z użytkowników.

Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów toczone jest w sprawie, a nie przeciwko jakiemukolwiek podmiotowi. Zebrane informacje mogą natomiast prowadzić do postawienia zarzutów i wszczęcia przeciwko przedsiębiorcy postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

[informacja zewnętrzna]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone