Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji można już wysłać zgłoszenie dotyczące zablokowania treści lub konta na Facebooku. Ministerstwo pomoże odwołać się od decyzji serwisu, ale na pierwszy rzut oka wygląda na to, że resort i tak ma związane ręce.

Polska została pierwszym krajem na świecie, w którym administracja publiczna może zweryfikować odmowną decyzję Facebooka dotyczącą zablokowania konta lub treści użytkownika. W większości przypadków, gdy serwis Zuckerberga uzna, że dany profil należy zablokować, a treść ocenzurować, to może to zrobić bez zbędnego tłumaczenia. W Polsce miało być inaczej…

No właśnie, miało. Z informacji podanych na stronie Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że jeżeli Facebook nie odpowie na odwołanie w ciągu 30 dni, to zgłoszenie zostanie automatycznie zamknięte. Jeżeli dobrze rozumiemy ten zapis, to portal Zuckerberga będzie mógł kompletnie ignorować takie wnioski, ponieważ po upływie 30 dni i tak zostaną one zamknięte.

No dobrze, to tyle o minusach… A co z plusami? Czy porozumienie z Facebookiem to tylko działanie marketingowe, niemające realnych korzyści dla internautów w Polsce? Nie chcemy stawiać aż tak daleko idących hipotez. Portal z kalifornijskiego Menlo Park nie musi przecież ignorować wszystkich wniosków odwoławczych – przynajmniej mamy nadzieję, że tak nie będzie.

A, co jeśli reklamacja nie poskutkowała?

– Portal społecznościowy zablokował twoje konto lub usunął wpisy na profilu, a twoja reklamacja nie poskutkowała? Jeśli nie zgadzasz się z decyzją portalu, zgłoś to przez internet — pomożemy ci złożyć odwołanie – czytamy na stronie resortu cyfryzacji.

Ministerstwo Cyfryzacji zaznacza, że nie będzie przyjmowało zgłoszeń dotyczących treści niezgodnych z prawem, albo naruszających regulamin Facebooka. Chodzi między innymi o promowanie ustrojów totalitarnych, naruszanie praw autorskich, zachęcających do przemocy lub do samobójstwa, lub treści pokazujące nagość.

Pierwszą instancją odwoławczą pozostaje sam Facebook. Zgłoszenie za pośrednictwem strony obywatel.gov.pl można wysłać tylko wtedy, gdy serwis Marka Zuckerberga odrzucił skargę dotyczącą usunięcia treści lub blokady konta albo nie udzielił na tę skargę odpowiedzi w ciągu 72 godzin.

Przed wysłaniem zgłoszenia należy przygotować treść e-maila lub zrzut ekranu z odpowiedzią portalu, w której odmawia on przywrócenia treści lub odblokowania konta (profilu) na portalu. Może to być również nasze odwołanie od takiej decyzji portalu. Data i godzina przesłania skargi muszą być widoczne.  Warto też dołączyć skany lub zrzuty ekranu usuniętych tre

Na razie nowa usługa dotyczy tylko Facebooka, ale bardzo możliwe, że w przyszłości zostanie rozszerzona także na inne serwisy społecznościowe. Zgłoszenia mogą wysyłać tylko osoby, które ukończyły 18 lat i posiadają Profil Zaufany.