– W marcu podpisaliśmy rekordową liczbę umów z nowymi klientami na usługi faktoringowe. Zawarliśmy ich o prawie 25% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. To pokazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa mają coraz większą świadomość usług faktoringowych – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Dla blisko 80% badanych korzystanie z faktoringu poprawia ich sytuację finansową, a dla 72,5% badanych – znacząco skraca czas oczekiwania na gotówkę.

Czytaj także: Nowa generacja urządzeń NCR. Przyszłość samoobsługowej bankowości

Jakie korzyści płyną z faktoringu?

Najistotniejsze cechy firmy faktoringowej w trakcie korzystania z jej usług to – zdaniem 55,8% badanych (wzrost o 3,2 pkt. proc.) „jakość obsługi” oraz „szybkość obsługi/ reakcji na zlecenie” (53,5% wskazań). Porównanie trzech narzędzi finansowania (kredytu, leasingu i faktoringu) pokazuje, że faktoring najwyżej oceniany jest w kategoriach najmniejszej biurokracji, szybkości uzyskania środków oraz zbędności dodatkowych zabezpieczeń.

– Małe i średnie firmy potrzebują profesjonalnego, ale również indywidualnego, podejścia w kwestii pomocy w finansowaniu i zrozumieniu modelu ich funkcjonowania – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Nadal najpopularniejsze formy finansowana działalności przedsiębiorstwa to kredyt bankowy (58,2% wskazań) oraz środki własne (52,2% wskazań) wynika z badania Bibby MSP Index. Najczęściej wybieraną formą faktoringu jest faktoring krajowy z regresem – 44% badanych właśnie z takiej formy faktoringu obecnie korzysta – pokazuje badanie Bibby MSP Index.

– Widzimy również wzrost zainteresowania faktoringiem krajowym pełnym – zanotowaliśmy o 12,4% wyższe zainteresowanie tą usługą w pierwszym kwartale 2017 roku – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Faktorów o 15,6% wzrosło zainteresowaniem faktoringiem eksportowym pełnym. Bibby Financial Services zanotowało ponad 230% wzrost w sprzedaży tej usługi.

Badanie Bibby MSP Index pokazuje również kondycję małych i średnich firm w kwestii płynności finansowej. 73% badanych firm próbuje przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach i nadal głównym metodą zabezpieczania się przed tymi opóźnieniami (61% wskazań) jest sprawnie działający dział księgowy monitorujący i pilnujący należnych zaległości.

Co dwudziesta badana firma zetknęła się z w ostatnim półroczu z przypadkiem niewypłacanego kontrahenta, ale połowa firm, które spotkały się z tym problemem, zwraca uwagę, że to nie stała tendencja, ale jednorazowy przypadek. Jako główne sposoby zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami badani wskazali weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy  (52,4%) oraz ubezpieczanie transakcji (14,2%).