18 listopada 2017, 09:00:LiveChat Hackathon #3 - LiveChat Software, al. Dębowa 3, 53-134 Wrocław, Polska

Faktoring coraz popularniejszy. Sektor MŚP docenia jakość i szybkość obsługi

Faktoring komplementarnym produktem finansowania biznesu.

Pojęcie faktoringu znane jest blisko 90% badanych małych i średnich przedsiębiorców, a z usług faktoringu w chwili obecnej korzysta niespełna 11% badanych przedsiębiorstw (wzrost o 2,4 pkt. proc.) – wynika z 13. fali badania Bibby MSP Index realizowanego przez Bibby Financial Services. Według danych Polskiego Związku Faktorów obroty całej branży faktoringowej wzrosły w pierwszym kwartale o 20,7%.

– W marcu podpisaliśmy rekordową liczbę umów z nowymi klientami na usługi faktoringowe. Zawarliśmy ich o prawie 25% więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. To pokazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa mają coraz większą świadomość usług faktoringowych – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Dla blisko 80% badanych korzystanie z faktoringu poprawia ich sytuację finansową, a dla 72,5% badanych – znacząco skraca czas oczekiwania na gotówkę.

Czytaj także: Nowa generacja urządzeń NCR. Przyszłość samoobsługowej bankowości

Jakie korzyści płyną z faktoringu?

Najistotniejsze cechy firmy faktoringowej w trakcie korzystania z jej usług to – zdaniem 55,8% badanych (wzrost o 3,2 pkt. proc.) „jakość obsługi” oraz „szybkość obsługi/ reakcji na zlecenie” (53,5% wskazań). Porównanie trzech narzędzi finansowania (kredytu, leasingu i faktoringu) pokazuje, że faktoring najwyżej oceniany jest w kategoriach najmniejszej biurokracji, szybkości uzyskania środków oraz zbędności dodatkowych zabezpieczeń.

– Małe i średnie firmy potrzebują profesjonalnego, ale również indywidualnego, podejścia w kwestii pomocy w finansowaniu i zrozumieniu modelu ich funkcjonowania – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Nadal najpopularniejsze formy finansowana działalności przedsiębiorstwa to kredyt bankowy (58,2% wskazań) oraz środki własne (52,2% wskazań) wynika z badania Bibby MSP Index. Najczęściej wybieraną formą faktoringu jest faktoring krajowy z regresem – 44% badanych właśnie z takiej formy faktoringu obecnie korzysta – pokazuje badanie Bibby MSP Index.

– Widzimy również wzrost zainteresowania faktoringiem krajowym pełnym – zanotowaliśmy o 12,4% wyższe zainteresowanie tą usługą w pierwszym kwartale 2017 roku – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Faktorów o 15,6% wzrosło zainteresowaniem faktoringiem eksportowym pełnym. Bibby Financial Services zanotowało ponad 230% wzrost w sprzedaży tej usługi.

Badanie Bibby MSP Index pokazuje również kondycję małych i średnich firm w kwestii płynności finansowej. 73% badanych firm próbuje przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach i nadal głównym metodą zabezpieczania się przed tymi opóźnieniami (61% wskazań) jest sprawnie działający dział księgowy monitorujący i pilnujący należnych zaległości.

Co dwudziesta badana firma zetknęła się z w ostatnim półroczu z przypadkiem niewypłacanego kontrahenta, ale połowa firm, które spotkały się z tym problemem, zwraca uwagę, że to nie stała tendencja, ale jednorazowy przypadek. Jako główne sposoby zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami badani wskazali weryfikację klienta w KRD lub BIG przed podpisaniem umowy  (52,4%) oraz ubezpieczanie transakcji (14,2%).

[BFS/RT]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
  • Branża faktoringowa odnotowuje dwucyfrowy wzrost obrotów – nie tylko w ostatnim kwartale, ale od kilku lat z kwartału na kwartał. Obecnie to już 8% PKB. Przyczynia się do tego między innymi otwieranie się tego typu usług finansowych na sektor MŚP a także rosnąca świadomość firm w tym zakresie. Jednak jak pokazują badania, np. to przeprowadzone przez Keralla Research, faktoring nadal mylony jest z windykacją, kredytem czy pożyczką od innej firmy. Wiedza deklarowana przez przedsiębiorców i faktyczna znajomość tematu to dwie zupełnie różne sprawy. We wspomnianym badaniu 75% firm deklarowało, że wie co to jest faktoring, ale na pytanie o jego definicję poprawnie odpowiedziało tylko 28%.