Tandem, jeden z pierwszych challenger banków działających w Wielkiej Brytanii, poinformował klientów o rezygnacji z wydawania kart kredytowych. Projekt okazał się zbyt kosztowny, a nadrzędnym celem fintechu ma być teraz osiągnięcie rentowności. O sprawie pisze serwis Sifted.

Fintech Tandem rezygnuje z kart kredytowych. Challenger bank chce zarabiać

To znamienna decyzja w kontekście sektora FinTech. Firmy czują coraz większą presję ze strony regulatorów i inwestorów, którzy wymagają od nich cięcia kosztów i skupienia się na osiągnięciu rentowności. Ricky Knox, CEO Tandem, w rozmowie z Sifted powiedział, że spółka nie chce podążać drogą innych challenger banków – takich jak Monzo i Starling, które generują spore straty. Wspomniany Monzo odnotował ostatnio ponad 113 mln funtów straty – to dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku.

Tandem zamierza skupić się teraz na rozwoju oferty rachunków oszczędnościowych i udostępnieniu pożyczek (między innymi hipotecznych). W tym celu fintech wykorzysta walijską spółkę Allium, którą przejął w minionym miesiącu. Dodatkowo w sierpniu Tandem pozyskał 60 mln funtów dofinansowania od Pollen Street Capital, funduszu private equity. Ustaliło to wycenę fintechu na około 90 mln GBP. Teraz celem Tandem ma być osiągnięcie rentowności na przestrzeni najbliższych 6 miesięcy.

James Scott, członek zarządu Tandem, zwraca uwagę, że firma przeciera szlaki dla rynku FinTech – pokazuje jak naprawdę powinny działać spółki w tym sektorze. Chodzi o umiejętność zarabiania pieniędzy w oparciu o skuteczny model biznesowy. Tandem zamierza przekształcić się z dynamicznego challenger banku w nudnego pożyczkodawcę, który będzie miał potencjał rozwoju i budowania skali – podaje Sifted.

Mówiąc wprost, fintechy muszą skupić się na generowaniu zysków, a nie wprowadzaniu niezliczonej ilości produktów, które nie mają korzystnego przełożenia na finanse firmy. Dla klientów oznacza to zapewne jedno – koniec darmowych usług fintech to tylko kwestia czasu. Dobrym przykładem może być nie tylko decyzja Tandem, ale także wcześniejsze wprowadzenie modelu subskrypcyjnego w Twisto, czy podobny projekt realizowany przez Monzo – Monzo Plus.