21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Grupa Wonga stawia na Polskę

5 domowych lekcji finansów, które możesz dać swoim dzieciom.

– W tym roku nasz portfel pożyczek wzrośnie dwukrotnie w porównaniu do końca 2016 roku i będzie wynosił ponad 150 mln zł. Jeżeli chodzi o jego strukturę, to obecnie ponad 90 proc. portfela firmy stanowią pożyczki ratalne. Odchodzimy od pożyczek krótkoterminowych tzw. chwilówek, ponieważ uważamy, że to produkt, który jest i powinien zostać niszowy – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce.

– Dla naszego właściciela Polska jest bardzo ważna. Potwierdza to udzielając nam finansowania w wysokości 75 mln zł. Kwota ta zostanie w całości przeznaczona na zwiększenie naszego portfela – dodaje.

Firma nie wyklucza również wyjścia po finansowanie na krajowy rynek. Emisja obligacji mogłaby dojść do skutku jeszcze w tym roku.

  • Grupa Wonga przeznacza 75 mln zł na rozwój swojej spółki w Polsce,
  • Jakość portfela pożyczek Wonga w Polsce jest porównywalna do jakości portfeli bankowych w segmencie consumer finance. Straty na udzielanych pożyczkach polskiej Wongi wynoszą poniżej 3 proc,
  • Plany rozwoju Wonga w Polsce w 2017 roku zakładają pozyskanie dodatkowego finansowania. Spółka nie wyklucza poszukiwania środków na lokalnym rynku,
  • Wonga będzie koncentrować się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. portfela. Firma oferuje ceny pożyczek na poziomie porównywalnym do ofert banków.

Czytaj także: Eksplozja InsurTech wśród millenialsów wciąż przed nami

Konsekwentna polityka Wongi

Wonga konsekwentnie realizuje strategię budowy firmy, która oferuje klientom pożyczki ratalne w cenach porównywalnych do bankowych. Kwota pożyczki dla nowych klientów wzrosła niedawno do 5 tys. zł, a okres finansowania został wydłużony do 18 miesięcy. Warunki dla stałych klientów to odpowiednio: 8 tys. zł i 24 miesiące. Spółka zapowiada, że kwoty oraz okresy finansowania będą się sukcesywnie zwiększać. Obecnie testowane są pożyczki do 15 tys. zł na 36 miesięcy, udzielane w oparciu o automatyczny proces online.

– Zmieniliśmy naszą politykę dotyczącą cen oferowanych pożyczek i wprowadziliśmy rozwiązanie, które ze względu na technologiczne zaawansowanie nie jest jeszcze rozpowszechnione na rynku finansowym. Zrezygnowaliśmy z segmentacji i oferowania klientom ceny w zależności od zaszeregowania. Dziś jesteśmy w stanie każdemu klientowi przedstawić ofertę indywidualną, przygotowaną specjalnie dla niego – wyjaśnia Marcin Borowiecki.

– Najlepszym klientom, czyli tym, którzy mogą wylegitymować się dobrą zdolnością i historią kredytową, oferujemy ceny pożyczek porównywalne z najbardziej atrakcyjnymi propozycjami banków. Naszą ambicją jest odpowiedzialne pożyczanie, dlatego stale rozbudowujemy nasz algorytm oceniający wiarygodność kredytową klientów oraz przygotowujemy adekwatne do ryzyka ceny. Całkowity koszt rocznej pożyczki dla najlepszych klientów wynosi 20 proc. – dodaje Borowiecki.

Plany firmy na ten rok są ambitne.

– Choć rynek jest konkurencyjny, wierzymy, że nasz model biznesowy oparty na odpowiedzialnym pożyczaniu będzie przynosił rezultaty. Jest on bezpieczny zarówno dla firmy, jak i dla klientów. Dziś straty na udzielanych pożyczkach wynoszą poniżej 3 proc. po 12 miesiącach od udzielenia pożyczki, odsetek opóźnionych pożyczek o 30 dni to 5 proc., czyli według danych BIK jest taki sam jak w bankach dla pożyczek do 10 tys. zł, a jednocześnie niższy o 10 p.p. niż ten sam wskaźnik w sektorze pożyczkowym – tłumaczy Tomasz Fedyna, członek zarządu Wonga w Polsce.

– Cały czas ulepszamy nasz system oceny ryzyka kredytowego, korzystamy z zewnętrznych baz, jesteśmy bardzo selektywni. – dodaje.

Czytaj także: Marnujemy jedzenie na potęgę. Przeciętny Polak traci 2 tys. zł rocznie. Jak je odzyskać?

Kto w Polsce korzysta z usług Wongi?

Większość klientów Wongi w Polsce to młodzi ludzie, którzy w dużej części spłacają swoje zadłużenie przed czasem. To świadomi konsumenci, z dobrą historią kredytową i obeznani z nowymi technologiami (co drugi pożyczający – 51 proc. – chociaż raz aplikował o udzielenie przez nią finansowania z wykorzystaniem smartfona). Wszyscy mają rachunek bankowy i telefon komórkowy oraz dostęp do internetu. Średnie dochody statystycznego klienta Wongi wynoszą 3 700 zł.

Grupa Wonga jest międzynarodową instytucją finansową specjalizującą się w consumer finance, działa w czterech państwach. Polska spółka powstała w 2012 roku. Ze względu na innowacyjne podejście do oceny ryzyka kredytowego oraz szybkość obsługi Wonga w Polsce stała się jednym z największych pożyczkodawców pozabankowych online w kraju. Firmę wyróżnia rozbudowany, a jednocześnie szybki   proces oceny wiarygodności kredytowej klienta oraz szczególne podejście do odpowiedzialnego udzielania pożyczek połączone z edukacją finansową klienta.

Wonga była pierwszą niebankową instytucją, która rozpoczęła współpracę z BIK (Biuro Informacji Kredytowej), pierwszą firmą pożyczkową, która zaoferowała spłatę pożyczki pay-by-linkiem, umożliwiła podpisywanie umowy kwalifikowanym podpisem elektronicznym czy zaoferowała spłatę rat z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. W czerwcu 2015 roku firma uruchomiła unikatową platformę edukacyjną Kapitalni.org, która jest ściśle powiązana z produktem Wonga. W zamian za udział w kursach edukacyjnych, konsumenci uzyskują dostęp do tańszego finansowania. Celem firmy jest zaangażowanie do końca tego roku co najmniej pół miliona zarejestrowanych klientów w efektywną edukację finansową.

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone