„Green City” to inicjatywa InPostu, która zakłada współpracę z samorządami w Polsce na rzecz realizacji innowacyjnych inicjatyw ekologicznych. Program ma na celu wspierać rozwój polskich miast zgodnie z koncepcją „smart city”. W ramach nawiązywanych partnerstw realizowany jest pakiet nowoczesnych usług, takich jak m.in stopniowa wymiana floty dostawczej na samochody elektryczne, umieszczenie ładowarek elektrycznych przy paczkomatach, nasadzanie roślinności oczyszczającej powietrze. Program zakłada również rozwój ekologicznej sieci paczkomatów w lokalizacjach uzgodnionych z lokalnymi władzami.

Na czym polega program „Green City”?

Program „Green City” to fantastyczne przedsięwzięcie, które nie tylko ułatwia mieszkańcom codzienne funkcjonowanie i podnosi standard życia, ale stanowi też kolejny ogromny krok w kierunku technologicznego rozwoju infrastruktury. Już sama idea paczkomatów optymalizuje czas, a dodatkowe działania, takie jak współpraca z urzędami, to kolejny duży ukłon w stronę obywatela, co czyni nasze miasta jeszcze bardziej innowacyjnymi. Ponad to działania zmierzające do ochrony środowiska to naprawdę świetna inicjatywa. – komentuje Emilia Gołębiowska, New Business Development Manager w Tpay.

InPost działania polegające na ochronie klimatu i poprawie jakości powietrza wpisuje w swoją długofalową strategię. Firma dostarcza najbardziej neutralnych dla środowiska opcji dostawy dla zakupów online. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez InPost, dostawa do paczkomatu redukuje emisję CO2 nawet do 75% w porównaniu do dostawy kurierem bezpośrednio do klienta. Rozwój i optymalizacja sieci paczkomatów przekłada się na zmniejszenie ruchu samochodowego, co sprzyja poprawie jakości powietrza. Korzystanie z paczkomatów rozwiązuje problem większej emisji CO2 w przypadku niezastanie przez kuriera adresata przesyłki. Optymalnie zlokalizowane paczkomaty sprawiają, że klient odbiera przesyłki właściwie przy okazji.

Kraków, Kielce i Częstochowa będą realizować ideę „smart city” we współpracy z InPostem

Polskie miasta chcą być „smart city”. Biorąc pod uwagę tempo zachodzących zmian technologicznych oraz ograniczone środki finansowe jest to trudne zadanie. Idea „smart city” zakłada przeobrażanie miast w bardziej przyjazne dla mieszkańców, otwarte na nowe technologie i lepiej adaptujące się do zmian. Długofalowe korzyści z wykorzystania tej koncepcji to m.in. poprawa zdrowia mieszkańców przez polepszenie jakości powietrza, a także odciążenie miasta przez minimalizację transportu dostawczego. Miasta „smart” to miasta świadomie otwarte na współpracę z sektorem prywatnym w zakresie usług istotnych dla mieszkańców, przy zachowaniu najwyższej troski o ochronę środowiska.

InPost w czerwcu nawiązał kolejne partnerstwa w ramach programu „Green City”, podpisano w tej sprawie listy intencyjne o współpracy przez Miasto Kraków, Miasto Kielce i Miasto Częstochowa. Współpraca samorządów z InPostem ma przyczynić się do poprawy stanu środowiska miejskiego, przez skalowanie niskoemisyjnych dostaw do paczkomatów.

Pierwszym partnerem programu „Green City” było Miasto Łódź. Wśród korzyści wynikających z nawiązania współpracy z InPostem władze Łodzi wskazują na zwiększenie komfortu życia mieszkańców, którzy przez rozbudowę sieci paczkomatów i ich optymalne ulokowanie zyskują możliwość odbioru przesyłek jak najbliżej miejsca zamieszkania, co redukuje ruch samochodowy.

Innowacyjne rozwiązanie wpisujące się w ideę „smart city” od InPostu to również usługa Urząd 24. Specjalnie zaprojektowane do wymiany dokumentów paczkomaty InPost (urzędomaty) umożliwiają załatwienie przez mieszkańców wybranych spraw bez konieczności spotykania się z urzędnikiem, bądź kurierem. W ramach programu „Green City” miasta partnerskie planują również rozbudowę sieci urzędomatów.

Ekologia w e-commerce

Klienci dokonując zakupów online oczekują rozwiązań proekologicznych. Przyjazna dla środowiska forma dostawy, a także stosowanie ekologicznych opakowań zachęci świadomych ekologicznie konsumentów do dokonania zakupów.

Zgodnie z badaniem zrealizowanym przez Mobile Institute „Green Generation 2021 – Wspólnie na rzecz Ziemi”, aż 85% respondentów dostrzega nieekologiczne praktyki firm działających w e-commerce, takie jak stosowanie dużej ilości folii, wypełnień, brak dostępności eko-dostawy i korzystanie z dużych opakowań do pakowania małych przesyłek. 31% ankietowanych chętniej wybiera marki wspierające działania proekologiczne, a 19% badanych jest w stanie dopłacić do opcji eko-przesyłki.

Badania w ramach wyżej wymienionego raportu potwierdzają, że najbardziej „green” jest pokolenie Silver Power, które szczególnie zwraca uwagę na ekologię przy dokonywaniu wyborów konsumenckich. Starsi klienci wykazują większą skłonność do zakupów produktów firm, które podejmują działania prospołeczne na rzecz środowiska. Sami też najchętniej propagują postawę ekologiczną.