Kampanię, przygotowaną w ramach prac grup roboczych Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, inaugurują: Grupa Wirtualna Polska, Grupa Onet-RAS Polska, Grupa Interia, Polska Press, Gazeta.pl, Sprzedajemy.pl, Burda Media, Ströer Digital Media oraz Cloud Technologies.

– Reklama nierozerwalnie łączy się z internetem – to podstawowy model jego finansowania. Internet, jaki znamy, rozwinął się właśnie dzięki budżetom reklamowym – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Czytaj także: Fintechowy Przystanek Woodstock. Jak płacić na festiwalu?

36% internautów w Polsce blokuje reklamy online

Tymczasem 36% (7,6 mln) internautów w Polsce blokuje reklamy online (badanie IAB Polska – Zjawisko Blokowania Reklam, sierpień 2016 r.). W 2015 roku było to 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku – 25% (4,9 mln). Najczęstszymi powodami skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków są agresywne kampanie reklamowe (78%), problemy techniczne (np. wydłużenie czasu ładowania strony – 45%) oraz potrzeba ochrony prywatności i poczucia bezpieczeństwa (42%).

Jednocześnie aż 78% polskich użytkowników adblocków dopuszcza różne formy działań reklamowych i marketingowych. 27% z nich stosuje białe listy oraz akceptuje nienatrętne formaty reklamowe, 33% instaluje dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków, 38% wyłącza adblocki po komunikacie z prośbą, a 50% ustawia wyjątki od reguł blokowania.

Te informacje były punktem wyjścia do przygotowania kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Akcja wyjaśnia, jak działa rynek reklamy i uzmysławia, że to dzięki niej użytkownicy mogą korzystać z ciekawych treści i usług bez konieczności płacenia – robią to reklamodawcy, którzy zyskują w ten sposób możliwość promowania swoich produktów. Tak działający rynek reklamy online, wart w 2016 roku 3,6 mld zł, jest coraz ważniejszym elementem naszej gospodarki. Pozyskiwane z reklam środki pozwalają finansować działalność serwisów internetowych i podwyższać jakość ich usług, generują przychody dla Skarbu Państwa, dają zatrudnienie tysiącom specjalistów w przedsiębiorstwach tworzących kampanie reklamowe – w firmach technologicznych, agencjach reklamowych i kreatywnych czy firmach badawczych.

Czytaj także: Wybierasz się w góry? Pobierz aplikację PKL Kasprowy Wierch

Pogodzić dwie strony – reklamodawców i internautów

Wydawcy internetowi i twórcy treści starają się pogodzić dwie perspektywy – reklamodawców, którzy dzięki internetowi docierają do potencjalnych klientów oraz internautów, którzy broniąc się przed reklamami, jednocześnie oczekują bezpłatnych treści wysokiej jakości. Aby stworzyć zrównoważony ekosystem reklamowy, niezbędne jest współdziałanie całej branży reklamowej, a także współpraca i otwartość użytkowników.

Na potrzeby rozpoczynającej się kampanii zostało przygotowanych kilkanaście banerów i infografik z różnymi hasłami, w tym: „W internecie treści i usługi nie są bezpłatne. Płaci reklama”, „Dzisiejszym sponsorem usług jest reklamodawca”, „Nie trzeba się kochać, żeby się szanować”, „Nie ma bezpłatnych treści, również w internecie”, „Dziękuję, że oglądasz reklamy”. Dopełnieniem kampanii będą publikacje na temat funkcjonowania rynku reklamy.

– W komunikacji chcemy pokazać dobrą twarz reklamy – sponsora treści. Z drugiej strony podkreślamy rolę, jaką odgrywają sami internauci, którzy oglądają reklamę i tym samym „współfinansują” treści w internecie. Zaangażowaliśmy także redakcje do wsparcia naszej akcji poprzez publikacje i materiały wideo – powiedziała Małgorzata Pogorzelska, Ad Product Manager w Grupie WP, szefowa Grupy Komunikacja Adblocków IAB Polska.

Kampania została przygotowana w ramach prac Grupy Roboczej Komunikacja Adblocków w IAB Polska. Inaugurują ją: Grupa Wirtualna Polska, Grupa Onet-RAS Polska, Grupa Interia, Polska Press, Gazeta.pl, Sprzedajemy.pl, Burda Media, Ströer Digital Media oraz Cloud Technologies. Kolejni wydawcy zapowiedzieli dołączenie do akcji.