Już niedługo Krajowa Izba Rozliczeniowa ma zaprezentować nową wersję systemu do rozliczania e-faktur, czyli Invoobill 2.0. Dzięki zapowiadanemu ulepszeniu formalności za klienta załatwi bank, a cały proces stanie się zdecydowanie wygodniejszy. Wśród nowości znajduje się na przykład weryfikowanie klienta po numerze PESEL lub NIP, a nie jak to miało miejsce wcześniej po numerze rachunku.

Invoobill to system opracowany już w 2008 roku, jako pierwsza platforma do opłacania i przekazywania e-faktur i e-dokumentów. Program stworzyła Krajowa Izba Rozliczeniowa, a korzystać z niego mogą zarówno klienci indywidualni, jak i firmowi.

Na razie wygląda to tak…

W obecnej wersji systemu rejestrujemy się z poziomu bankowości elektronicznej, a następnie przekazujemy specjalnie wygenerowany kod swojemu dostawcy usługi – czyli wystawcy rachunku. Po zatwierdzeniu dokumentu można opłacić rachunek za pomocą Invoobill.

Z każdą nową fakturą proces ten trzeba było powtarzać, jednak teraz dzięki identyfikacji za pomocą numeru PESEL lub NIP, nie będzie takiej konieczności. System automatycznie zweryfikuje nas za ich pomocą i przyporządkuje do nas odpowiednią fakturę.

Program ten obsługuje większość banków działających w Polsce z wyjątkiem Banku BPH, Banku Pocztowego, Deutsche Banku. BNP Paribas czy Credit Agricole. Pełną listę instytucji obsługujących serwis znaleźć można na stronie KIR- tutaj i tutaj.

Mówiąc najprościej Invoobill działa w następujący sposób: rachunki otrzymujemy drogą elektroniczną na nasze internetowe konto bankowe, wybieramy opcję zapłaty i po wszystkim. Nie trzeba mozolnie przepisywać wszystkich danych w poszczególne rubryki.

Jeżeli klient woli opłacić rachunek w sposób tradycyjny, gotówką na poczcie lub w oddziale banku, może po prostu odrzucić płatność na swoim koncie internetowym i uregulować należność za pomocą innej metody. Poniżej krótki filmik wyjaśniający przydatność Invoobill.

Część potencjalnych użytkowników skarży się jednak na skomplikowany system rejestracji i dodawania nowych faktur. Znaczna część z nich właśnie z tego powodu nie decyduje się na korzystanie z Invoobill. Jak wiemy większość ludzi ciężko nakłonić do zmiany przyzwyczajeń i nawet taka drobna przeszkoda sprawia, że pozostają przy swoich, niewygodnych i czasochłonnych rozwiązaniach.

Co się zmieni?

Serwis PR News donosi, że poza wspomnianą już zmianą sposobu identyfikacji klienta, będzie on mógł dodatkowo uruchomić Invoobill we wszystkich bankach, w których posiada konto. Jeżeli dokonamy płatności w banku A, to zarówno w banku B, jak i C od razu stan rachunku zmieni się na „zapłacony”. Z systemu będzie też można wygodnie korzystać z poziomu aplikacji mobilnej banku.

Przy rachunku ma się też znajdować link do strony dostawcy usługi, czyli jego eBOK. Identyfikacja za pomocą numeru PESEL będzie nie tylko wygodniejsza dla klientów, ale może też przyczynić się do rozwoju całej usługi. Chodzi tutaj między innymi o możliwość płacenia podatków i zwiększenie zabezpieczeń. Więcej szczegółów powinniśmy poznać już niebawem.

Invoobill to zaledwie jedna z wielu platform opracowanych i obsługiwanych przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Wśród nich znajdują się między innymi Szafir ( do obsługi podpisów elektronicznych), Express Elixir (do realizowania natychmiastowych przelewów bankowych), czy też Ognivo (do komunikacji pomiędzy bankami, ZUS-em, urzędami skarbowymi i pocztą). O systemie Ognivo więcej pisaliśmy tutaj.

/RT