Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank potwierdza, że jedną z największych korzyści jakie można zaoferować konsumentom jest oszczędność czasu. Tę odpowiedź w odniesieniu do zalet kupowania w e-commerce zaznaczył co czwarty ankietowany. Miała ona duże znaczenie dla większości grup wiekowych, pomijając osoby w wieku emerytalnym (11,2 proc. wskazań wśród 70-latków).

Zalety i wady zakupów online według konsumentów

Najwięcej respondentów badania stwierdziło, że najważniejszą zaletą zakupów online jest wygoda polegająca na możliwości zrobienia ich w każdym momencie, bez wychodzenia z domu (31,7 proc.). Ten aspekt dominował u emerytów po 70-tce (38,9 proc.). Odrobinę bardziej od mężczyzn wygodę przy robieniu e-zakupów doceniły kobiety (35,2 proc. w porównaniu do 28,1 proc.).

Inne zalety kupowania w sieci, które wymieniali Polacy w badaniu Santander Consumer Bank to łatwa możliwość porównania produktów oraz ich cen (16,2 proc.), duży wybór towarów (15,1 proc.) i szybka dostawa (7,7 proc.).

– Jako największą wadę zakupów online respondenci wymienili brak możliwości obejrzenia produktu na żywo. Na tę niedogodność zwróciła uwagę ponad połowa z nich. Co ciekawe, poza tym raczej nic szczególnego nam tak bardzo nie przeszkadza. Niewielki odsetek ankietowanych (ok. 8 proc.) obawia się tego, że nie otrzyma zamówionej przesyłki lub, że może mieć trudności z ewentualnym zwrotem towaru (ok. 7 proc.) – mówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.

Już co piąty Polak sfinansował e-zakupy produktami bankowymi

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, Polakom zdarza się korzystać z finansowania zakupów online za pomocą produktów bankowych. Przynajmniej raz w życiu zrobił to co piąty konsument (17,9 proc.). Przy czym połowa badanych, która ma za sobą takie doświadczenie, skorzystała z kredytu ratalnego (50,7 proc.), a co czwarty z karty kredytowej (28,1 proc.). Natomiast ok. 12 proc. respondentów użyło limitu kredytowego.

W grupie konsumentów sięgających po finansowanie zakupów przeważały osoby po 40-stym i 50-tym roku życia (kolejno 20,3 i 23,3 proc. wskazań). Rzadziej na korzystanie z produktów kredytowych wskazują kobiety (choć raz spróbowało tego 12,9 proc. z nich w porównaniu do 23 proc. mężczyzn).

Na co Polacy byliby chętni przeznaczyć pieniądze z finansowania zewnętrznego? Co piąty ankietowany twierdzi, że na sprzęt RTV lub AGD (kolejno 20 i 18,6 proc.) i najchętniej zapłaciłby za to kredytem ratalnym.

Z najnowszego badania Santander Consumer Bank „Polacy na e-zakupach 2021” wynika, że najpopularniejszymi metodami płatności w e-commerce są szybki przelew i BLIK. Ponadto wiodącym trendem są zakupy mobilne. Już prawie 41 proc. Polaków kupuje w sieci głównie za pośrednictwem smartfona.