SORBNET2, TARGET2-NBP, Elixir, Euro Elixir, Express Elixir, Blue Cash, i kody BLIK – takimi systemami zajął się NBP. My postanowiliśmy przyjrzeć się jak wygląda sytuacja z BLIK-iem, który wystartował z wysokiego „C”, jednak nie udało mu się zdominować rynku.

Główny problem leży w braku świadomości społecznej – wielu ludzi po prostu wciąż nie wie czym są kody BLIK lub jak się nimi posługiwać. Z tego powodu kilka tygodni temu operator systemu – Polski Standard Płatności, wypuścił reklamę promującą swoje rozwiązanie.

Tutaj link do pełnego raportu NBP.

Czytaj także: E-paragony już od 2018 roku. Resort rozwoju informuje o porozumieniu

Trochę liczb…

Na początek to co tygrysy lubią najbardziej, czyli trochę suchych liczb – zgodnie z raportem NBP. Na koniec czerwca 2016 roku BLIK obejmował swoim zasięgiem:

  • 7 banków,
  • 2 mln użytkowników (liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych BLIK),
  • 157, 276 punktów handlowo-usługowych,
  • 152, 043 terminali płatniczych,
  • 36, 182 sklepów internetowych,
  • 14, 273 bankomatów.

W okresie I półrocza 2016 r. w systemie BLIK:

  • wykonano łącznie 1, 863 mln zleceń ( w porównaniu do II półrocza 2015 r. wzrost o 81% z 1 mln zleceń) o łącznej wartości 437, 5 mln złotych – w porównaniu do II półrocza 2015 r.  wzrost o 61% (z 272,2 mln zł),
  • średnio dziennie wykonano 10, 239 zleceń o łącznej wartości 2,4 mln złotych.
  • średnia wartość zlecenia wynosiła 235 zł.

Poniżej wykresy z raportu NBP:

Czytaj także:Amazon wprowadza podniebne magazyny. Ułatwią dostawy za pomocą dronów

Podsumowanie

W systemie BLIK odnotowano stałą tendencję wzrostową zarówno liczby przeprowadzanych transakcji (wzrost o 86%), jak i wartości (wzrost o 61%). Średnio dziennie w I półroczu 2016 r. wykonywanych było 10.239 zleceń o łącznej wartości 2,4 mln zł.

Użytkownicy systemu BLIK najczęściej dokonują transakcji wypłaty gotówki z bankomatu, których zarejestrowano 1,2 mln na łączną kwotę 394 mln zł. Wypłaty z bankomatu stanowiły 65,4% wszystkich transakcji rejestrowanych w systemie.

Udział tego typu transakcji znacznie zmalał na przestrzeni ostatniego roku (z poziomu 76% w II półroczu 2015 r.), gdyż zdecydowanie częściej klienci realizowali transakcje w Internecie (23,3%) oraz w terminalach POS (9,6% wszystkich transakcji). Od kwietnia 2016 r. zostały zarejestrowane transakcje typu P2P, których na przestrzeni II kwartału 2016r.przeprowadzono 31 tys. (1,7% wszystkich transakcji).

Na podstawie powyższych danych widzimy, że kody BLIK niezbyt przyjęły się do płatności w fizycznych sklepach (pomimo wzrostu). Niestety, ale przepisywanie kodów z telefonu prawie zawsze przegra z płatnościami opartymi na”tapnięciu”. Potwierdza to też strategia reklamowa PSP, który w swoim spocie nie pokazał płatności kodami BLIK w sklepie. Operator skupia się na wypłatach z bankomatów i transakcjach online – od niedawna BLIK-iem zapłacimy na przykład na Allegro.