MakoLab, którego gość dzisiejszego odcinka jest prezesem, to tzw. digital project house. Ich zespół ekspertów technologicznych realizuje projekty z zakresu IT oraz transformacji cyfrowej. Co ciekawe, jest to polska firma o ponad 30 letnim doświadczeniu, mająca korzenie w rodzinnym biznesie.
Podcast można obejrzeć na YouTube (poniżej). Wersja audio jest dostępna na Spotify, Soundcloud oraz Apple Podcast. Pozostałe materiały znajdziecie także pod tym linkiem i w zakładce Fintek Extra.
Jak projektować kredytowanie, leasingi i ubezpieczenia?
Świat fintechu dynamicznie się rozwija. Wszystko powoli przyjmuje nowe oblicze. Banki chętnie walczą o różne strumienie przychodów, odchodzą od użytkowania papieru w obiegu wewnętrznym, a nawet dzielą się danymi w myśl idei openbankingu.
— Z punktu widzenia instytucji finansowych warto digitalizować co się da. Począwszy od pokazania oferty, skończywszy na podpisaniu umowy, która przecież nie musi być dzisiaj wcale papierowa. W tej chwili, przy zakupie samochodu z produktem finansowym przez internet, bierze udział wielu aktorów. Najpierw trzeba wybrać auto, potem sposób dostawy, usługi dodatkowe, sposób finansowania, a w końcu wreszcie cały ten proces trzeba przeprowadzić i zamknąć. Jest tu więc mnóstwo integracji podmiotów, które trzeba przeprowadzić. Wszystkie te podmioty trzeba ze sobą „zgrać”. — skomentował Wojciech Zieliński, prezes firmy MakoLab S.A.
W tej chwili coraz więcej banków tworzy własne aplikacje w których możemy płacić za przejazdy autostradą, czy kupować bilety. Źródłem przychodów banku już niedługo nie będą tradycyjne rozwiązania jak np. kredyty, ale właśnie rozproszone źródła w postaci usług obecne wszędzie tam, gdzie są potrzebne.
Samochody mają stać się kolejnym punktem kontaktu klienta z bankiem, czy też innymi instytucjami finansowymi. To jest trend który postępuje w zasadzie z dwóch powodów. Z jednej strony firmy samochodowe też walczą o różne źródła dochodów, ale generalnie mamy komputery pokładowe. Wszystko jednak zaczyna się od żmudnego procesu zawierania umów i podpisywania dokumentów.
— Customer journey należy tutaj przede wszystkim projektować w taki sposób aby przynajmniej z punktu widzenia użytkownika, czyli osoby która kupuje, wszystko było nieskomplikowane. Jest wiele wymiarów takiego podejścia. Pierwszy punkt to uproszczony dokument z ofertą, który w zasadzie jest już obecna całkowicie online. Drugi krok to np. zmniejszenie liczby dokumentacji. W świecie cyfrowym i tak w tej chwili nie musimy wymagać wszystkich dokumentów od klienta. Możemy je np. ściągnąć z różnych baz zawierających odpowiednie szablony. Trzecia sprawa to także uproszczenie całego procesu akceptacji. Może on się odbywać online przy użyciu narzędzi informatycznych, ale przede wszystkim musi on być maksymalnie prosty. — powiedział Wojciech Zieliński, prezes firmy MakoLab S.A.
Jaka przyszłość czeka branżę automotive?
Wszystko wskazuje na to, że granice będą się zacierać. Pieniądze będą zawsze przy nas, niezależnie od tego gdzie jesteśmy, czy też mamy akurat przy sobie swój portfel. Te same zmiany, które obserwujemy dziś w bankowości, zaczną niedługo definiować świat handlu i usług.
— Tak naprawdę te oferty będą zindywidualizowane. Sądzę, że wszystko będzie zmierzać w kierunku mocnej segmentacji i modelu subskrypcyjnego. Będziemy wpadać w proste oferty, ale mocno segmentowane. Punktem wyjścia będą nasze finanse i to one będą stanowić bazę do personalizacji oferty. — prognozuje Wojciech Zieliński, prezes firmy MakoLab S.A.
Tam gdzie pojawi się klient, tam też będą jego pieniądze i budżet jakim dysponuje. W dzisiejszym odcinku podcastu, prezes MakoLab zwrócił uwagę na to, że wszystko zmierza obecnie w kierunku integracji systemów płatności z wewnętrznym oprogramowaniem aut.
W zasadzie instytucje finansowe już są w naszych samochodach. Chociażby w postaci e-tollingu od mPay na autostradach, gdzie opłaty za przejazd ściągane są z naszego konta automatycznie. Podobnie będzie z parkingami czy też stacjami paliw. To samochód będzie płacił, a nie my.
Co nowego w komputerach pokładowych?
Z panelu sterowania będziemy mogli już nie tyle dzwonić, lub odtwarzać muzykę, ale także zamówić jedzenie, czy np. umówić się na przegląd u mechanika będąc w trasie. Powoli można zacząć obserwować zainteresowanie różnych podmiotów implementacją swoich aplikacji, czy też rozwiązań płatniczych na systemach operacyjnych samochodów.
Z jednej strony to wszystko pięknie brzmi, ale z drugiej pozostaje pytanie o stabilne połączenie z siecią lub bezpieczeństwo naszych danych. Kiedyś kradzież portfela wiązała się z potencjalną utratą pieniędzy na naszych kontach bankowych. Teraz, utrata samochodu może stanowić podwójną tragedię, już nie tyle ze względu na pieniądze, co wrażliwe dane. Między innymi, właśnie dlatego tak wiele dyskutuje się nad modelami subskrypcyjnymi lub programami umożliwiającymi wypożyczanie aut na żądanie.
— Jeżeli chodzi o przyszłość branży mobility/automotive to istnieje wiele pytań. Dużo zastanawiamy się, na ile to będzie zakup – posiadanie, a na ile to będzie wynajem – współdzielenie aut. Szczególnie teraz, gdy wszyscy bardzo przeżywają to, że nie można kupić samochodu. Myślę że ten moment współdzielenia jest bliżej niż mogłoby się wydawać. Jak na razie to wszystko jest jeszcze przed nami. — stwierdził Wojciech Zieliński, prezes firmy MakoLab S.A.