Mobile Connect to rozwiązanie, które po wdrożeniu pozwali na uwierzytelnienie i autoryzację obywateli w systemach administracji publicznej za pomocą telefonu. Dzięki niemu obywatel, który ma komórkę będzie mógł skorzystać z dostępu do portali lub usług on-line za pomocą bezpiecznego indywidualnego hasła (PIN) i tym sposobem np. załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu.

W administracji publicznej mechanizm Mobile Connect będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w projekcie wprowadzenia mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji (dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta oraz potwierdzenie polisy OC przez komórkę) oraz w Profilu Zaufanym („eGO”). Co ważne – usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych – nie będzie przy tym potrzebne połączenie z Internetem.

Czytaj także: E-paragony już od 2018 roku. Resort rozwoju informuje o porozumieniu

Jak to ma wyglądać?

Tak wizje projektu przedstawia Ministerstwo Cyfryzacji:

Źródło:
mc.gov.pl

Źródło:
mc.gov.pl

Uwierzytelnianie w Mobile Connect ma się odbywać przez telefon komórkowy, zarejestrowany w krajowej sieci. Zatem każdy posiadacz takiego sprzętu będzie posiadał dostęp do serwisów online – dzięki indywidualnemu kodowi PIN. Hasło to będzie powiązane z kartą SIM, na którą prawdopodobnie będziemy otrzymywać kody do dwupoziomowej weryfikacji. Co ciekawe cały proces nie wymaga połączenia z Internetem – wystarczy być w zasięgu sieci.

Czytaj także: Amazon wprowadza podniebne magazyny. Ułatwią dostawy za pomocą dronów

Kiedy wejdzie w życie?

Pilotażowe wdrożenie Mobile Connect nastąpić ma w drugim kwartale 2017 roku, a pełne uruchomienie usługi przez operatorów telefonii komórkowej nastąpi do końca przyszłego roku. Co istotne, w kontaktach obywatela z administracją publiczną oraz służbami mundurowymi usługa będzie bezpłatna.

Porozumienie w sprawie wdrożenia usługi Mobile Connect zawarto w listopadzie br. Wówczas to minister cyfryzacji Anna Streżyńska, przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz firm telekomunikacyjnych zobowiązali się do współdziałania na rzecz rozwoju gospodarki elektronicznej.

W szczególności dotyczy to upowszechniania e-usług, jakie oferuje administracja publiczna. Współpraca pozwoliła już na zidentyfikowanie podstawowych barier prawnych, jakie ograniczają cyfryzację procesów w administracji publicznej oraz konsumenckich. Dotyczy to również  pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje mechanizm Mobile Connect. Aby to było możliwe potrzebne jest wprowadzenie pewnych zmian prawnych.

Poniżej schemat integracji Mobile Connect z OICD (OpenIDConnect)

Źródło:
mc.gov.pl

W prawie telekomunikacyjnym powinny się znaleźć odpowiednie zapisy, które umożliwią zawieranie umów w pełni cyfrowo, będą zawierać rozwiązania prokonsumenckie, które ułatwią komunikację z abonentem oraz wprowadzą elementy wspierające cyfryzację procesów administracyjnych i gospodarczych. Tak jak zakłada to rządowy program „Od papierowej do cyfrowej Polski”.