VIII Cashless Congress pierwotnie miał odbyć się w marcu, ale z uwagi na pandemię SARS-CoV-2 wydarzenie zostało przeniesione na wrzesień. O kończących się przygotowaniach i najważniejszych tematach w branży płatniczej rozmawialiśmy z Robertem Łaniewskim, prezesem Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Zbliża się Cashless Congress

Łukasz Piechowiak: Przed nami kolejna, długo wyczekiwana VIII edycja Cashless Congress. Co nasz czeka w trakcie wydarzenia?

Robert Łaniewski: Właśnie kończmy przygotowania do VIII edycji Cashless Congress. W tym roku mamy przebogatą agendę – ponad 30 bloków tematycznych. Ponad 80 panelistów i moderatorów będzie mówić o tym jak wygląda polski i nie tylko polski rynek usług płatniczych. Będziemy mówić też o przyszłości. Pojawią się także wątki legislacyjne, ale też bardzo ważne technologiczne. Co najważniejsze – będziemy dyskutować o narzędziach, aplikacjach i wartościach dla konsumentów, które obecnie przygotowuje branża płatnicza. Dla przykładu mogę podać paragon elektroniczny i płatności w tle – to są rzeczy, które w mojej ocenie są elementami absolutnie najważniejszymi, aby nowe modele obsługi klienta zyskiwały na wartości.

ŁP.: Skoro jesteśmy przy temacie przyszłości, to co nasz czeka w IV kwartale? W jakie projekty obecnie angażuje się Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego?

R.Ł.: Jedną z naszych obecnych inicjatyw jest wypracowanie w formule samoregulacyjnej, do której zaangażowało się ponad 40 podmiotów – w tym Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Główny Urząd Miar, ale też bardzo wiele podmiotów komercyjnych, które pracują obecnie nad standardami operacyjnymi dla funkcjonowania e-paragonu w Polsce. 

Ł.P.: Dlaczego formuła samoregulacyjna?

R.Ł.: Jest to potrzebne jako uzupełnienie regulacji, którą mamy w ustawie o VAT, która dopuszcza możliwość wydawania e-paragonu, który byłby przekazywany konsumentowi w momencie dokonania transakcji. Dzisiaj przypomnę wydawany jest paragon papierowy, który sprzedawca jest zobowiązany przekazać do nabywcy. Natomiast technologia pozwala na przekazywanie go w formie elektronicznej, co umożliwia wyeliminowanie papieru i zyskanie cennych sekund w obsłudze klienta. Jest to dla nas bardzo istotne, ale pracujemy także nad innymi projektami związanych z regulacjami europejskimi.

Pytania zadał Łukasz Piechowiak.

VIII edycja Cashless Congress odbędzie się w dniach 15-16 września w Warszawie.