27 czerwca 2018, 09:00:innoSHARE’18 - Pałac Kultury i Nauki, plac Defilad 1, 00-901, Warszawa

Już tysiąc urzędów akceptuje płatności bezgotówkowe

Bank Pekao w Programie Polska Bezgotówkowa

Urząd Gminy Słupca (woj. wielkopolskie), jako tysięczna placówka w Polsce przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz KIR ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Oznacza to, że chcąc zapłacić w tych urzędach np. za rejestrację pojazdu lub paszport, nie musimy już zabierać ze sobą gotówki – wystarczy, że będziemy posiadać kartę lub smartfon.

Liczba urzędów akceptujących płatności kartą lub telefonem stale rośnie. Program zakłada wyposażenie urzędów wszystkich szczebli – wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin, starostw powiatowych w terminale POS i/lub usługę WebPOS Paybynet. Wkrótce terminale pojawią się w patrolach drogowych Policji.

Czytaj także: Chiny uderzają w mikropożyczki. Potężny cios dla branży fintech

Płatności bezgotówkowe w urzędach na fali

Inicjatywa spotyka się z dużym zainteresowaniem zarówno urzędów, jak i mieszkańców. Ma to szczególne znaczenie, gdyż udział w Programie jest dla urzędu w pełni dobrowolny. Jest także  bezpłatny. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci.

Czytaj także: Dariusz Marcjasz, KIR – nasze hasło to „Cyfrowe przyspieszenie”

– Program jest ważnym krokiem w procesie budowy nowoczesnej i sprawnej e-administracji, której istotnym elementem jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego. Jego realizacja umożliwia przyspieszenie procesów administracyjnych, co ma wpływ na wzrost satysfakcji klienta, ale również na efektywność funkcjonowania gospodarki – mówi wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński.

W ciągu blisko 8 miesięcy od wdrożenia, do Programu przystąpiło już 1000 urzędów. W ramach Programu do końca października klienci zrealizowali 128,2 tys. transakcji o wartości 16,2 mln zł.

– Jako firma technologiczna i infrastrukturalna, chcemy przyjąć współodpowiedzialność za zmiany w sferze cyfrowej. Popularyzacja obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach jest jednym z podstawowych zadań KIR. Stopniowe odchodzenie od gotówki w administracji publicznej jest milowym krokiem na drodze do cyfrowego państwa, które na bieżąco współtworzy globalne trendy komentuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR.

W ramach działań promujących Program, KIR ogłosił konkurs, którego celem jest wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. Społeczny charakter konkursu daje możliwość zaangażowania zarówno urzędu jak i jego mieszkańców w promowanie idei bezgotówkowych płatności. Zwycięskie urzędy wyposażą wybrane przez siebie jednostki edukacyjne w nowoczesny sprzęt cyfrowy.

Patronat nad konkursem objęło Ministerstwo Rozwoju. Zgłoszenia do konkursu, który potrwa  od stycznia 2018 r. do marca 2018 r. są przyjmowane do końca grudnia br. Urzędy mogą się zgłaszać do konkursu na stronie www.kir.pl/program. Więcej informacji o Programie na stronie www.mr.gov.pl/bezgotowka oraz www.kir.pl/program.

[KIR/RT]