Interac to znana konsumentom kanadyjska marka obszaru płatności powołana do życia 30 lat temu w celu rozwoju współdzielonej przez banki sieci bankomatów. A ponieważ rynek bankowy jest mocno skonsolidowany – wielka szóstka dysponuje aż 85 proc. wartości aktywów wśród 28 banków – sojusz nie był trudny do przeprowadzenia.

Czytaj także: Darmowe terminale płatnicze – tak będzie wspierany obrót bezgotówkowy

Interac rywalizuje z Venmo

Firma do końca zeszłego roku umożliwiła procesowanie ponad 15 milionów transakcji o wartości prawie 70 mld dolarów. Dla porównania Venmo w trzech pierwszych kwartałach osiągnęło w USA ponad 24 mld, a jego bankowy konkurent Zelle 51 mld dol.

W ciągu kilku ostatnich lat system e-transfer ewoluował będąc pierwotnie online-owym narzędziem transferów pieniężnych do w pełni rozwiniętej aplikacji mobilnej. Początkowo oferował możliwość wysyłki pieniędzy na adres e-mail powiązany z rachunkiem bankowym.

Obecnie wdrażane są funkcjonalności umożliwiające płatności poprzez komunikatory internetowe (iMessage) i media społecznościowe a także z zastosowaniem rozwiązań na bazie asystenta osobistego Siri, co wdraża największy bank kanadyjski – Royal Bank of Kanada. Tamtejsze fintechy nie mają dużych szans w obszarze płatności. Startup Tilt zniknął z rynku wskutek przejęcia przez Airbnb, a Payso wycofał się skupiając się na segmencie płatności biznesowych.

Czytaj także: Visa zablokowała karty bitcoinowe

Banki wygrywają z fintechami

Swoich szans próbował PayPal, który 6 miesięcy temu przejął za 238 mln dolarów Tio Network z Vancouver, ale hakerom udało się wykraść dane 1,6 mln klientów, co grzebie a przynajmniej mocno ogranicza jego szanse, bo klienci jeszcze bardziej zaufają bankowemu Interac-owi.

Czytaj także: Matt Komorowski, PayPal dla Fintek.pl- 2 miliardy ludzi wciąż nie ma konta

– Nasz sojusz jest bardzo zwarty, i zewnętrznym graczom bardzo trudno jest zaistnieć bez wykreowania zdecydowanie lepszej propozycji wartości dla klienta- stwierdził Zishan Mohyuddin dyrektor ds. strategii w Candian Imperial Bank of Commerce.

Dodatkowo warto wspomnieć, że Kanadyjczycy dość powściągliwie korzystali do tej pory z produktów fintechów. Zeszłoroczne badania EY ujawniły,  że wskaźnik adopcji usług fintech jest dwa razy niższy w Kanadzie (18 proc.) niż średnia światowa i indeks dla USA (33 proc). Ponad 90 proc. Kanadyjczyków uważa banki za liderów innowacji finansowych, w wskaźnik zaufania  do nich jest najwyższy na świecie – 96 proc.

/dr Mirosław Ciesielski – menedżer z wieloletnim doświadczeniem w sektorze bankowym. Wykładowca akademicki. Publicysta – artykuły dot. obszaru fintech w obserwatorfinansowy.pl i forsal.pl.