Partner serwisu Visa dla biznesu

Konto lub kredyt przez Google? 70% młodych Polaków jest na tak

Łukasz Piechowiak
Łukasz Piechowiak
#Fintech
Opublikowano: 30 stycznia 2019, 00:00 Aktualizacja: 25 czerwca 2020, 10:39

Żarty się skończyły. Z badania Bain & Company wynika, że 2/3 Polaków bez większych oporów skorzystałaby z usług finansowych świadczonych przez firmy technologiczne. Respondenci wskazują na Google, Allegro i PayPala. Lojalność klientów bankowych ma swoje granicę, a najwyraźniej wyznacza ją oferta usług finansowych świadczonych przez gigantów technologicznych.

Najbardziej lojalnych klientów ma ING Bank Śląski. Na kolejnych miejscach uplasował się Bank Millenium, mBank, Santander i Credit Agricole. Wskaźnik lojalności chyba nigdy nie był tak ważny. Dawniej banki konkurowały tylko między sobą (i SKOK-ami). Dzisiaj do gry o klienta bankowego weszły firmy o w zasadzie nieograniczonych (przynajmniej kapitałem) możliwościach: Google, Facebook, Apple, Amazon i Microsoft (GAFA).

Sektor fintech łączy dwa światy – dostawców usług finansowych i technologii. Z tego mixu powstają lepsze usługi dla konsumentów. W wielu aspektach banki chcą być firmami technologicznymi i odwrotnie – zapewne wiele firm technologicznych poważnie myśli o tym, by wejść w sferę usług bankowych.

 

Badanie Bain pokazuje, że już teraz ok. 95% kontaktów z bankiem odbywa się bez wizyty w oddziale, co bez wątpienia jest zasługą rozwiniętych usług bankowości elektronicznej i mobilnej. W istocie, bankowe oddziały czeka rewolucja – będzie ich mniej, będą mieć inną funkcję. Być może „bankowe kawiarnie” to jest właśnie właściwy kierunek. A może będą to multioddziały – jeden oddział, kilka banków?

Z sondażu przeprowadzonego przez Bain & Company wynika, że prawie 2/3 klientów banków w Polsce deklaruje chęć korzystania z usług finansowych oferowanych przez firmy technologiczne. Co więcej, połowa ankietowanych przez Bain klientów skazała, że większym zaufaniem darzy firmy technologiczne niż banki. W rankingu zaufania najlepiej wypada PayPal, Allegro, Google i… OLX. Prawda, że to interesujące?

Polacy nie ufają Facebookowi

Najmniejsze zaufanie klienci mają do Amazona, Apple i Facebooka. Szczególnie Facebook jest tutaj ciekawych przykładem w kontekście przeprowadzenia w tym serwisie społecznościowym rekordowej pod względem wartości zbiórki na rzecz WOŚP.

Naturalnie największą otwartość na korzystanie z usług finansowych oferowanych przez firmy technologiczne deklarują młodzi ludzie – taką chęć wyraża 70% osób w wieku 18-34 lata. Dla porównania w USA wynika dla tej grupy wiekowej to aż 80%.

Dzisiaj młodzież nie tylko nie pamięta co to jest Walkman, ale także co to jest Discman! Banki będą miały twardy orzech do zgryzienia, ale spokojnie – ten kto uważa, że ich zmierzch nadchodzi ten prawdopodobnie nie wie, do kogo należą firmy technologiczne…

/LP


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

konto-lub-kredyt-przez-googla-70-mlodych-polakow-jest-na-tak