Tym razem do udziału w pilotażu Poczta Polska wybrała skutery, rowery i małe pojazdy od 8 producentów. Na razie są one tylko wypożyczone, ale Poczta nie wyklucza ich ewentualnego zakupu. To kolejny etap realizowanego przez spółkę projektu „Elektromobilność”. W kwietniu rozpoczęły się testy pojazdów elektrycznych do 800 kg ładowności.

Poczta Polska rozpoczyna testy elektrycznych pojazdów dla listonoszy

Małe pojazdy posłużą w szczególności do przewozu listów i mniejszych paczek. W pilotażu wezmą udział listonosze z Warszawy, Łodzi, Radomia, Pabianic, Tomaszowa Mazowieckiego, Raszyna, Konstantynowa Łódzkiego, Nowego Dworu Mazowieckiego i Piastowa.

W myśl ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektormobilności i paliwach alternatywnych, Polska stawia na rozwój elektromobilności i zasilania pojazdów paliwami alternatywnymi. Przyjęte w ustawie rozwiązania, takie jak np. strefy czystego transportu, powoduje konieczność stopniowej wymiany floty zasilanej paliwami tradycyjnymi na zasilanie alternatywne. Podobne regulacje do wymienionej ustawy o elektromobilności wprowadzone zostały w większości krajów EU. Skutkiem tego jest powszechne wprowadzanie do floty, pojazdów elektrycznych np. w pocztach Niemiec, Francji i Danii.

W kwietniowych testach udział brały większe pojazdy, takie jak Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel – konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych. Każdy z testujących kierowców po kilku dniach wypełniał ankietę, w której oceniał przydatność i funkcjonalność pojazdu. W sumie podczas testów pocztowcy przejechali ponad 21 tys. km, a zsumowana liczba dni testowych wyniosła 785. Pierwszymi pojazdami, które mają znaleźć się we flocie Poczty Polskiej, będą auta o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Czy listonosze polubią elektryczne samochody?

W komunikacie Poczty Polskiej czytamy, że wyniki otrzymanych ankiet sugerują, iż kierowcy wyżej oceniają pojazdy, które znają i do których zdążyli się już przyzwyczaić. Można z tego wywnioskować, że oceny elektryków nie były zbyt pozytywne. Możliwe, że jest to jednak kwestia przyzwyczajenia – w końcu poszczególni pocztowcy użytkowali auta tylko przez kilka dni, a to na pewno za mało czasu, aby się przyzwyczaić.

Optymizmem może napawać fakt, że niektóre funkcje elektrycznych pojazdów zostały docenione. Chodzi o niszowe rozwiązania, takie jak zamykanie przestrzeni bagażowej roletą, czy dostęp do części bagażowej poprzez trzy niezależne drzwi.

Teraz listonosze wypróbują mniejsze pojazdy, takie jak skutery iTango, Goodyear Ego2, Vectrix VX-2, Askoll eSpro45, Romet Ecodelivery, Ligier Pulse 3, rowery elektryczne Romet ERT 100 M i D, Maxim MC 010 i małe pojazdy SAM, Romet 6E, Eidola City oraz Eidola Cargo.