Omówimy ewolucję sektora, zmieniające się potrzeby konsumentów oraz wyzwania i możliwości w różnych branżach, szczególnie w sektorze finansowym. Poruszymy kwestię strategii, które pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, skupimy się na dobrych praktykach w relacji reklamodawca-wydawca oraz przyjrzymy się prognozom na przyszłość.
Rafał Tomaszewski:Nie ulega wątpliwości, że marketing afiliacyjny jest obecnie znaczącym kanałem digital marketingu, z którego korzysta coraz więcej firm. Zacznijmy jednak od podstaw – jakie są główne założenia marketingu afiliacyjnego?
Rafał Szunejko, Head of Affiliate Marketing w aff44: Marketing afiliacyjny jest formą marketingu internetowego, w której firma wynagradza partnerów (afiliantów, wydawców) za przyciąganie nowych klientów lub generowanie sprzedaży za pośrednictwem ich działań promocyjnych. Głównym założeniem marketingu afiliacyjnego jest współpraca między trzema stronami: reklamodawcami (oferującymi swoje produkty lub usługi), wydawcami (posiadającymi własne kanały do promocji produktów/usług) oraz siecią afiliacyjną (platformą, która pośredniczy między reklamodawcami a wydawcami).
Sieci afiliacyjne za pomocą swoich platform oferują gotowe rozwiązania do promocji produktów reklamodawców. Udostępniają tzw. linki trackingowe, materiały promocyjne oraz szereg narzędzi analitycznych do śledzenia efektywności kampanii, mierzenia konwersji, kliknięć czy sprzedaży. Marketing afiliacyjny pozwala firmom na zwiększenie swojej obecności w Internecie i osiąganie lepszych wyników sprzedażowych przy minimalnym ryzyku finansowym, gdyż płacą tylko za rzeczywiste wyniki osiągnięte przez wydawców.
Wydawcy natomiast otrzymują prowizję za określone akcje w kampanii, np. kliknięcie w link afiliacyjny (model CPC), rejestracja nowego użytkownika (model CPA), wygenerowanie sprzedaży (model CPS). Nasza sieć oferuje swoim wydawcom każdy z wymienionych modeli wynagrodzenia.
R.T.:Kluczowa w tej relacji wydaje się współpraca, która odbywa się między trzema podmiotami. Gdzie w tym wszystkim jest konsument i jego oczekiwania? W jaki sposób zmieniały się one na przestrzeni ostatniej dekady w kontekście usług finansowych?
R.S: Na przestrzeni ostatniej dekady potrzeby i oczekiwania konsumentów w kontekście usług finansowych uległy znaczącym zmianom. Wynika to głównie z tego, że usługi finansowe są coraz bardziej zdigitalizowane – konsumenci stawiają na bankowość mobilną do zarządzania swoimi finansami, płatności online, zakładania kont oraz zaciągania pożyczek. Oczekują bardziej spersonalizowanych usług, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb i sytuacji finansowej. Przyspieszenie procesów związanych z zakładaniem kont, udzielaniem kredytów czy zatwierdzaniem transakcji stało się kluczowym aspektem zadowolenia klientów.
R.T.:Można powiedzieć, że oczekiwania konsumentów koncentrują się wokół natychmiastowej dostępności usług. Do kogo w takim razie kierujecie swoje kampanie i które sektory gospodarki najbardziej korzystają z marketingu afiliacyjnego?
R.S:Marketing afiliacyjny jest szeroko stosowany w wielu sektorach, ale szczególnie popularny jest w e-commerce, technologii, finansach, turystyce i branży edukacyjnej. W sektorze finansowym sprawdza się przy promocji pożyczek zarówno krótko, jak i długoterminowych, kredytów, kont bankowych, ubezpieczeń czy platform inwestycyjnych. To właśnie w tym sektorze specjalizujemy się jako sieć aff44. Oferujemy kampanie przeznaczone dla każdego rodzaju klienta – indywidualnego oraz przedsiębiorców.
R.T.:Marketing cyfrowy rozwija się błyskawicznie, adaptując się do technologicznych innowacji, zmieniających się algorytmów oraz socjologicznych przemian w zachowaniach konsumentów. Jakie są największe wyzwania stojące obecnie przed marketingiem afiliacyjnym?
R.S:Jednym z głównych wyzwań jest rosnąca konkurencja i konieczność wyróżnienia się na rynku. Ważne jest również budowanie zaufania konsumentów, którzy coraz częściej są świadomi, że polecenia mogą być motywowane finansowo. Dodatkowo, zmiany technologiczne i regulacje prawne wymagają ciągłego dostosowywania się.
R.T.:Wyzwania te na pewno motywują i pobudzają rynek do poszukiwania nowych rozwiązań. Jakie narzędzia i technologie, twoim zdaniem, są najważniejsze dla efektywnego prowadzenia kampanii afiliacyjnych w sektorze finansowym?
R.S:Kluczowe są platformy afiliacyjne, które umożliwiają zarządzanie programami partnerskimi, śledzenie wyników w czasie rzeczywistym (live tracking) i szybkie rozliczanie prowizji.
W naszej sieci 90% kampanii ma wdrożony live tracking, a faktury wystawiane przez naszych wydawców są opłacane w ciągu kilku dni. Ważne są również narzędzia do analizy danych, tworzenia atrakcyjnych kreacji reklamowych oraz automatyzacji działań marketingowych. Posiadamy wśród swoich narzędzi nowoczesny widget pozwalający za pomocą kilku kliknięć stworzyć ranking produktów podzielonych na kategorie. Do sprawdzania postępów kampanii mamy dedykowaną aplikację mobilną (system Android oraz iOS).
R.T.:Jako firma korzystająca z zaawansowanych technologii na rynku krajowym, jakie wyzwania i możliwości napotykacie, gdy rozszerzacie działalność na rynki zagraniczne? Jak dostosowujecie swoje strategie do specyfiki lokalnych rynków?
R.S:Ekspansja zagraniczna wiąże się z koniecznością dostosowania strategii marketingowej do lokalnych uwarunkowań kulturowych, prawnych i językowych. Wymaga to często współpracy z lokalnymi partnerami i zrozumienia specyfiki danego rynku. Jednocześnie, rynki międzynarodowe oferują ogromny potencjał wzrostu i dotarcia do nowych klientów. Oprócz rynku polskiego, oferujemy kampanie na rynek hiszpański, meksykański, francuski, portugalski, ukraiński, czeski, amerykański. Planujemy również dalszy rozwój sieci i ekspansję na kolejne rynki m.in. brazylijski.
R.T.:W takim razie przejdźmy do efektów, bo ostatecznie to na tym zależy każdemu. Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w kampaniach afiliacyjnych? W jaki sposób budować relacje oraz lojalność względem sieci?
R.S:Kluczowe są: wybór odpowiednich partnerów afiliacyjnych, którzy mają zasięg w docelowej grupie odbiorców, tworzenie wartościowych treści i ofert, które przyciągną uwagę konsumentów, oraz ciągła optymalizacja kampanii na podstawie analizy danych. Jasne i przejrzyste zasady programu afiliacyjnego pomagają uniknąć nieporozumień i budują zaufanie między reklamodawcą a wydawcą. Regularne i dokładne raportowanie wyników pozwala wydawcom monitorować swoje postępy i dostosowywać strategię. Dbamy również o regularną komunikację i udzielanie wsparcia naszym wydawcom na każdym etapie przygody z marketingiem afiliacyjnym. To buduje pozytywne relacje oraz lojalność względem naszej sieci. Organizujemy również konkursy i specjalne promocje dla wydawców w celu zwiększenia zaangażowania i aktywności.
R.T.:Wsparcie i komunikacja z waszej strony to jedno, a relacja reklamodawca-wydawca, to drugie. Jakie są kluczowe zasady i praktyki, które mógłbyś wskazać, zapewniające skuteczną współpracę między tymi dwoma podmiotami?
R.S:Współpraca między reklamodawcą i wydawcą powinna opierać się na partnerstwie i obopólnych korzyściach. Reklamodawcy powinni dostarczać wydawcom niezbędne materiały promocyjne i wsparcie, a wydawcy powinni rzetelnie i etycznie promować produkty lub usługi. Dodatkowo regularnie dbamy o dodatkowe budżety od naszych reklamodawców. Przeznaczamy je na organizację konkursów, dedykowanych kampanii dla wydawców oraz bonusów przewidzianych dla najlepszych. Dzięki tym działaniom zwiększają się finalnie dochody zarówno jednych, jak i drugich.
R.T.:Wspomniałeś wcześniej, że rynek zmienił się na przestrzeni ostatniej dekady. Czy ciężko jest zacząć na rynku afiliacyjnym? Co poradziłbyś początkującemu wydawcy?
R.S:Początkujący wydawca musi zrozumieć podstawy marketingu afiliacyjnego. Jakie są modele rozliczeniowe, jak działają linki trackingowe, jakimi kanałami można promować produkty i usługi. Dzięki naszym narzędziom oraz wsparciu ekspertów, jesteśmy w stanie wprowadzić każdego w świat marketingu afiliacyjnego. Sukces w marketingu afiliacyjnym nie przychodzi z dnia na dzień. Potrzebna jest cierpliwość i konsekwencja w swoich działaniach.
R.T.:Z tego, co mówisz wyzwań jest wiele – prawnych, technologicznych czy tych związanych z zachowaniami konsumentów, a popularność afiliacji stale rośnie. Jak wobec tego utrzymać konkurencyjność? Jakie strategie pozwalają firmom wyróżnić się na tle konkurencji?
R.S:Konkurencja jest motorem napędowym innowacji. Skuteczne strategie to m.in. personalizacja ofert, wykorzystanie nowych technologii, a także budowanie silnej marki i lojalności klientów. Aby wyróżnić się wśród konkurencji, sieci afiliacyjne muszą być transparentne w swoich działaniach. Obejmuje to jasne i przejrzyste warunki współpracy, lepsze raportowanie wyników oraz uczciwe i terminowe wypłaty prowizji. Konkurencyjne prowizje są kluczowe dla przyciągnięcia najlepszych wydawców. W naszej sieci oferujemy najwyższe prowizje, bonusy za osiągnięcie określonych celów oraz programy lojalnościowe dla najskuteczniejszych wydawców.
Regularnie zbieramy feedback od wydawców i reklamodawców oraz wprowadzamy ulepszenia na podstawie zebranych danych, przez co nasza sieć jest jeszcze bardziej doskonała.
R.T.:Czy na tak dynamicznym rynku można wskazać trendy?Jakie przewidujesz kierunki rozwoju afiliacji w najbliższych latach?
R.S:Rynek afiliacyjny dynamicznie ewoluuje, a jego przyszłość kształtuje się pod wpływem technologicznych innowacji, zmieniających się zachowań konsumentów oraz rosnących oczekiwań dotyczących transparentności i autentyczności. Przewiduję dalszy wzrost znaczenia marketingu afiliacyjnego, szczególnie w sektorze finansowym. Coraz większą rolę będą odgrywać nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, big data czy blockchain, które pozwolą na jeszcze lepsze dopasowanie ofert do potrzeb klientów i automatyzację procesów. Ważne będzie również budowanie zaufania konsumentów i transparentność działań marketingowych.
R.T.:Dziękuję za rozmowę.
R.S:Dziękuję również.
Z Rafałem Szunejko, Head of Affiliate Marketing w aff44, rozmawiał Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny Fintek.pl.