Parę słów o otwartej bankowości

O przejęciu Finicity pisaliśmy we wtorek 23 czerwca. Przypomnijmy, że Mastercard ma spory apetyt na fintechy oraz ogromny budżet na ewentualne przejęcia – mowa o ok. 10 mld USD. Za Finicity Mastercard zapłaci 825 mln USD, ale obecnie akcjonariusze mają szansę na dodatkowe 160 mln USD pod warunkiem, że ustalone warunki umowy zostaną spełnione. Oznacza to, że finalnie Mastercard może zapłacić za Finicity blisko 1 mld USD. Transakcja, która ma zostać sfinalizowana do końca roku, podlega przeglądowi regulacyjnemu i innym standardowym warunkom związanym z finalizacją transakcji.

Dlaczego otwarta bankowość jest taka ważna? Finicity zajmuje się analizą i agregacją danych, które udostępnia fintechom za pośrednictwem wygodnego API. „Better data, better decisions” – to hasło tego fintechu, które dosyć wiernie oddaje to, czym się ta firma zajmuje. Na rynku amerykańskim, ale też europejskim jest wiele podmiotów, które zajmują się analityką danych, weryfikacji rachunków bankowych, itp. Ale to prawdopodobnie pierwszy fintech, który został kupiony za tak duże pieniądze.

Dla użytkowników usług finansowych bankowość otwarta oznacza większą kontrolę nad ich danymi. Mogą oni decydować, jak i gdzie podmioty trzecie, takie jak fintechy czy banki, mogą uzyskać dostęp do ich danych finansowych w celu świadczenia nowych rodzajów usług np. inicjowania płatności w ich imieniu. Ale nie tylko – otwarta bankowość to też możliwość agregacji rachunków z wielu banków w ramach jednego panelu bankowości elektronicznej. Na razie wielu klientów tego nie docenia, ale prawda jest też taka, że sami bankowcy i fintechowcy nie końca rozumieją potencjał jaki stoi za open bankingiem, bo faktyczne – atrakcyjne dla klienta – modele biznesowe znajdują się w powijakach.

Mastercard inwestuje w open banking

W 2019 r. firma wprowadziła w Europie kompleksowy pakiet usług dla otwartej bankowości, który jest rozwijany w m.in. Polsce.

– Otwarta bankowość to rozwijający się, globalny trend i kluczowy obszar dla naszej firmy. Dzięki przejęciu spółki Finicity zamierzamy nie tylko realizować naszą strategię, lecz także przyspieszać rozwój gospodarki cyfrowej. Finicity to sprawdzony biznes, zbudowany na bazie współpracy tej firmy z tysiącami banków i fintechów. Tak jak my, Finicity angażuje się też w ochronę danych klientów i zapewnienie, że mogą oni decydować, jak i gdzie są one wykorzystywane. Dzięki zastosowaniu nowej generacji interfejsów API otwartej bankowości dane te mogą być podstawą innowacyjnych usług finansowych, takich jak sprawnie udzielane pożyczki i kredyty, szybkie płatności inicjowane z konta oraz rozwiązania do zarządzania finansami osobistymi – powiedział Michael Miebach, prezes firmy Mastercard.

Co dla Mastercard oznacza przejęcie Finicity?

  • Wzmocni pozycję Mastercard jako zaufanego partnera fintechów i instytucji finansowych w zakresie otwartej bankowości. Technologie i wykwalifikowani pracownicy Finicity pozwolą rozszerzyć dotychczasowe rozwiązania Mastercard w zakresie otwartej bankowości, w Ameryce Północnej i innych kluczowych regionach. Obecnie usługi otwartej bankowości Mastercard w Europie łączą ponad 1800 instytucji finansowych. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z północnoamerykańskim ekosystemem finansowym Mastercard rozszerzy zasięg Finicity, tak aby spółka ta była jednym partnerem zaspokajającym wszystkie potrzeby klientów z różnych segmentów rynku w zakresie danych, płatności i otwartej bankowości.
  • Pozwoli Mastercard zapewnić przedsiębiorstwom i konsumentom lepsze możliwości i oferty. Po finalizacji transakcji dotychczasowe technologie i doświadczenie Mastercard połączone z nową platformą analityczną Finicity pomogą usprawnić proces podejmowania decyzji kredytowych dla konsumentów i małych przedsiębiorstw. Ponadto integracja narzędzi Finicity do weryfikacji właściciela konta z rozwiązaniem Mastercard New Payment Platform usprawni obsługę szybkich przelewów i płatności w czasie rzeczywistym. 
  • Zwiększy możliwości odpowiedzialnego zarządzania danymi. Finicity podziela zaangażowanie Mastercard w bezpieczne zarządzanie danymi klientów. Współzałożyciele Finicity odegrali kluczową rolę w dyskusji na temat najlepszych procedur w tym zakresie w wielu branżach. Firma promuje stosowanie najlepszych praktyk bezpiecznej wymiany danych, współpracując przy tym z bankami i ich klientami.

/Mastercard/Fintek