Czy logowanie za pomocą skomplikowanych haseł nie wydaje się przestarzałe? W dobie rozwoju biometrii powinniśmy mieć dostęp do logowania za pomocą skanu siatkówki, odcisku palca albo nawet bardzo popularnych ostatnimi czasy „selfie”. Do podobnego wniosku doszedł światowy potentat na rynku płatności – Mastercard. Identity Check Mobile ma się pojawić w Polsce już w przyszłym roku.

Nowa aplikacja biometryczna do zakupów online eliminuje konieczność zapamiętywania haseł. Mastercard właśnie udostępnia ją w 12 krajach Europy, a kolejne kraje dołączą w 2017 r.

Testy przebiegły pomyślnie

Mastercard poinformował o wprowadzeniu w Europie Identity Check Mobile, nowej aplikacji płatniczej, która wykorzystuje technologie biometryczne, takie jak rozpoznawanie odcisku palca czy twarzy, do weryfikacji tożsamości użytkownika, co ułatwia zakupy online. Technologia ta została właśnie udostępniona na 12 rynkach w Europie: w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. Przeszła ona już udane testy w Holandii, USA i Kanadzie, a w 2017 r. będzie wprowadzana etapami na całym świecie.

Powszechnie stosowane metody weryfikacji tożsamości przekierowują kupujących online ze strony internetowej sprzedawcy albo z aplikacji mobilnej na inną stronę, na której wymaga się pamiętania i wprowadzenia hasła. Proces ten bywa czasochłonny i może skutkować rezygnacją klienta z dokonania zakupu lub odrzuceniem transakcji w przypadku podania nieprawidłowego hasła.

Aplikacja Identity Check Mobile firmy Mastercard eliminuje konieczność zapamiętywania haseł, co znacznie przyspiesza proces płatności przy jednoczesnym zwiększeniu jego bezpieczeństwa. Zamiast wpisywania hasła posiadacz karty potwierdza swoją tożsamość za pomocą skanera odcisków palców na smartfonie lub technologii rozpoznawania twarzy przez zrobienie sobie zdjęcia typu selfie.

Nieustannie usprawniamy proces dokonywania płatności online, tak żeby był on możliwie bezproblemowy, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa” — powiedział Ajay Bhalla, prezes Mastercard ds. ryzyka korporacyjnego i bezpieczeństwa. „To ważny krok w rozwoju technologii płatniczych. Rozwiązania takie jak karty zbliżeniowe, płatności mobilne i wearables zrewolucjonizowały zakupy w sklepach fizycznych. Obecnie wprowadzamy aplikację Identity Check Mobile do płacenia za zakupy online w Europie, a wkrótce również na całym świecie”.

Nowa aplikacja Mastercard stanowi odpowiedź na badania opinii europejskich konsumentów, z których wynika, że wolą oni płatności biometryczne niż obecne rozwiązania wykorzystujące hasła.

Rozwiązanie Identity Check Mobile wpisuje się też w dążenie Mastercard do ciągłego zwiększania bezpieczeństwa płatności online.

Czytaj także: Masterpass – nowe udogodnienia dla użytkowników Mastercard.

Biometria w liczbach

Zgodnie z niedawno opublikowanym badaniem Mastercard pt. „Postawy wobec cyfrowych innowacji”, polscy konsumenci są gotowi na biometryczne metod autoryzacji płatności. Ponad 1/3 ankietowanych chciałaby swoje transakcje płatnicze autoryzować za pomocą odcisku palca. Większość z nas uważa, że biometryczne autoryzowanie transakcji jest innowacyjne (65%), szybkie (61%) i łatwe (58%). Oprócz tego, prawie 2/3 z nas uważa tę metodę za bezpieczną. To istotne, ponieważ najważniejsze czynniki, jakie bierzemy pod uwagę przy wyborze metody autoryzacji, to bezpieczeństwo konta bankowego (54%) oraz danych osobowych (27%).

Poniżej oficjalne infografiki MasterCard przygotowane z okazji premier Identity Check Mobile.

Źródło: mastercard.com

Źródło: mastercard.com

  • 84% ludzi zapomniało kiedyś swojego hasła,
  • 58% klientów Mastercard zna hasło bliskiej sobie osoby,
  • każdy człowiek średnio wpisuje hasło 8 razy dziennie do 10 posiadanych kont,
  • 11 minut – tyle czasu średnio tracimy na ponowne ustalanie hasła (po tym jak je zapomnimy),
  • 40% ludzi używa tego samego hasła do wszystkich posiadanych kont.
Źródło: mastercard.com

Źródło: mastercard.com

  • jeżeli chodzi o zakupy online, 33% klientów Mastercard zrezygnowało z transakcji, gdyż zapomnieli swojego hasła,
  • ponad 50% użytkowników nie było w stanie w ogóle dostać się na stronę, ponieważ zapomnieli hasła,
  • 16% utraciło ważne dane przez zapomnienie hasła.
Źródło: mastercard.com

Źródło: mastercard.com

  • użytkownicy oczekują bezpieczeństwa, prostoty, personalizacji i szybkości jeżeli chodzi o płatności online,
  • 54% użytkowników uważa, że musi istnieć lepszy sposób autoryzacji niż podawanie hasła.

Czytaj także: Masterpass już w BZ WBK.

Jak to wygląda w rzeczywistości?

Poniżej filmiki z oficjalnej strony Mastercard, pokazujące jak działa biometryczna autoryzacja oraz co myślą o niej konsumenci.

Autoryzacja za pomocą odcisku palca:

Autoryzacja za pomocą „selfie pay”:

Opinie konsumentów na temat haseł:

/RT