Nowa metoda weryfikacji tożsamości. Jak działa Mobile Connect?

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Fintech
Opublikowano: 15 lutego 2018 Aktualizacja: 23 lutego 2019

T-Mobile jako pierwszy operator telekomunikacyjny w Polsce wprowadził usługę Mobile Connect. Jest to bardzo wygodny i szybki sposób weryfikacji tożsamości użytkownika. Na razie w ten sposób można logować się do usługi Granie na Czekanie.

Mobile Connect został stworzony przez GSM Association – międzynarodową organizację zrzeszającą operatorów komórkowych. Rozwiązanie ma zostać wykorzystane także w administracji publicznej, ale do tego tematu wrócimy pod koniec artykułu.

Czytaj także: Google Chrome wprowadza wbudowanego adblocka

Mobile Connect w T-Mobile – jak to działa?

Skupmy się zatem na rozwiązaniu udostępnianym przez T-Mobile. Do tej pory autoryzacja przy logowaniu do Granie na Czekanie polegała na przepisaniu kodu otrzymanego SMS-em. Dzięki Mobile Connect proces ten został ograniczony do jednego kliknięcia.

Użytkownik wchodzi na stronę Granie na Czekanie, podaje swój numer telefonu i wybiera opcję logowania przez Mobile Connect. Na ekranie komputera pokaże się komunikat o konieczności potwierdzenia operacji na telefonie. Na smartfonie otrzymamy powiadomienie push, na którym klikamy „OK” i logujemy się do serwisu.

W celu potwierdzenia swojej tożsamości trzeba odblokować ekran telefonu, wtedy pokaże nam się komunikat. Do korzystania z autoryzacji Mobile Connect nie jest potrzebne połączenie z Internetem. Z tej metody weryfikacji mogą skorzystać nie tylko posiadacze smartfonów, ale także starszych telefonów.

Czytaj także: Reforma emerytalna i Pracownicze Plany Kapitałowe. Czy to dobra zmiana?

Mobile Connect w administracji publicznej

Mobile Connect jest dostępne zarówno dla posiadaczy telefonu na abonament, jak i na kartę. Co ważne działa tylko na terenie Polski. Korzystanie z MC nie jest też możliwe na kartach SIM przeznaczonych tylko do Internetu (czyli tych w tablecie lub routerze). A co z bezpieczeństwem?

– Usługa Mobile Connect od T-Mobile oparta jest o bezpieczeństwo karty SIM, a komunikacja pomiędzy urządzeniem użytkownika a serwerami operatora jest odpowiednio zabezpieczona. Dodatkowo, zawsze na telefonie pojawi się informacja jaką operację użytkownik akceptuje – czytamy na stronie T-Mobile.

Mobile Connect w administracji publicznej

Źródło:
mc.gov.pl

O Mobile Connect pisaliśmy na Fintek.pl jeszcze w grudniu 2016 roku. Wtedy informowaliśmy o porozumieniu na linii Ministerstwo Cyfryzacji – operatorzy telekomunikacyjni. Ta metoda autoryzacji miała znaleźć zastosowanie przy logowaniu do usług administracji publicznej. Między innymi do Profilu Zaufanego i mDokumentów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj – Jednak nie SMS-y, tylko Mobile Connect. Administracja przez smartfona.

Czytaj także: Koniec z noszeniem dowodu rejestracyjnego już blisko

Ostatecznie umowa z resortem cyfryzacji została podpisana przez największe telekomy działające w Polsce: Orange Polska, Polkomtel, T-Mobile Polska, P4 oraz przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji. Na razie nie wiadomo, kiedy można spodziewać się zastosowania Mobile Connect w administracji publicznej. Nie wiadomo też, kiedy funkcjonalność tą rozszerzy T-Mobile. Zapytaliśmy o to w biurze prasowym firmy – na razie czekamy na odpowiedź.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

metoda-weryfikacji-tozsamosci-dziala-mobile-connect